Överljudsfart Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder överljudsfart, varianter, uttal och böjningar av överljudsfart

Överljudsfart synonym, annat ord för överljudsfart, vad betyder överljudsfart, förklaring, uttal och böjningar av överljudsfart.

Vad betyder och hur uttalas överljudsfart

Överljudsfart uttalas över|ljuds|fart och är ett substantiv -en.

Ordformer av överljudsfart

Singular

överljudsfart
obestämd grundform
överljudsfarts
obestämd genitiv
överljudsfarten
bestämd grundform
överljudsfartens
bestämd genitiv

Överljudsfart är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet överljudsfart

  1. Vid hastigheter över ljudets skapas en tryckvåg kring det föremål som färdas fortare än den naturliga vågutbredningshastigheten i mediet det färdas i. Tryckstegringen framför flygplanet ger upphov till en stötvåg, som när den når marken uppfattas som en kraftig och plötslig explosion, en så kallad ljudbang. Det efterföljande ljudets frekvens blir förskjutet på grund av dopplereffekten. Ljudbangen har varit ett hinder för supersoniska civilflygplan. Eftersom den kraftiga tryckvågen kan vara mycket störande på marken under, till och med byggnader kan förstöras, har civil flygning med överljudsfart endast tillåtits över hav eller obebyggda områden. Ljudbangen har också använts för att skrämmas med sonic bombs. (källa)
  2. Raketmotorer av de typer som använts av bland annat den tyska V2, amerikanska Saturn V och ryska Sojuz tar reaktionsmassan från en eller flera behållare och genererar en stråle som rör sig med överljudsfart. (källa)
  3. För rymdstyrelsen NASA i USA och dess rymdprogram skapades den återanvändbara Space Shuttle som var designad för återinträde i atmosfären i extrem överljudsfart. (källa)
  4. Concorde hade sin premiär i reguljär trafik 1976, vilket bara var månader efter det att den sovjetiska motsvarigheten Tupolev Tu-144 hade haft sin premiärflygning. Den väntade succén uteblev dock och endast 20 plan byggdes för British Airways och Air Frances räkning, de båda tillverkarländernas statliga flygbolag. En av orsakerna var konkurrensen från amerikanska Boeings jumbojetar som tog mer folk och drog mindre bränsle per passagerare. Oljekrisen 1973 gjorde flygbränslet mycket dyrare än tidigare vilket ytterligare ökade gapet i flygkostnad gentemot moderna stora flygplan. För vissa destinationer hade man även problem att övertyga myndigheterna om att flygplanet faktiskt inte förde så mycket oväsen som anmärkts från kritiker. Erfarenhet med militära överljudsplan i USA vars ljudbangar krossat rutor, innebar att överljudsfart bara tilläts över hav, och att USA då tappade intresse. Det tar cirka 6 timmar New York-Los Angeles med vanliga jetplan, och USA hade önskat något snabbare. (källa)
  5. I april 1985 genomfördes en övning tillsammans med British Airways där målet var att simulera en nedskjutning av en Concorde i överljudsfart. Endast en Lightning lyckades komma tillräckligt högt och nära för att vara inom skotthåll med jaktrobotar, något som varken F-14, F-15 eller F-104 lyckades med. (källa)
  6. B61 konstruerades som ett taktiskt kärnvapen och har därför en långsmal strömlinjeformad profil för att kunna bäras externt på vapenbalk även i överljudsfart. Alla versioner till och med mod 10 är försedda med bromsskärm för att kunna släppas från låg höjd. Bomben kan ställas in för luftdetonation, markdetonation eller fördröjd markdetonation. I det sistnämnda fallet fungerar bromsskärmen som en fallskärm och låter bomben landa mjukt innan den detonerar 31 eller 81 sekunder efter avfyring. Mod 11 och mod 12 har ingen fallskärm utan har i stället en härdad noskon som gör att den kan tränga ner djupt i marken innan den detonerar. (källa)
  7. Efter att Frankrike och Storbritannien tvingats dra sig ur Suezkrisen efter sovjetiska kärnvapenhot beslutade Charles de Gaulle att Frankrike skulle skaffa sig en kärnvapenstyrka kapabel att "avskräcka från aggression". För det behövdes ett flygplan kapabelt att bära en kärnvapenbomb från Frankrike till mål i västra Sovjetunionen och som dessutom kunde flyga tillräckligt högt och snabbt för att undgå bekämpning. Det bombflygplan som man redan hade, Sud Aviation Vautour, hade visserligen längre räckvidd, men den kunde inte flyga i överljudsfart och den hade inte heller kapacitet att operera i mörker eller dåligt väder. Dassault Aviation började därför bygga på en uppförstorad variant av Mirage III med dubbelt så stor vingyta och två motorer i stället för en. Prototypen genomförde sin jungfruflygning den 17 juni 1959 och de 15 september 1960 satte den hastighetsrekord på distansen 1 000 km med en genomsnittsfart på 1 820 km/h. Senare samma månad satte den även rekord på 500 km med 1 972 km/h. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.