Affärsplan Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder affärsplan, varianter, uttal och böjningar av affärsplan

Affärsplan synonym, annat ord för affärsplan, vad betyder affärsplan, förklaring, uttal och böjningar av affärsplan.

Vad betyder och hur uttalas affärsplan

Affärsplan uttalas af|färs|plan och är ett substantiv -en -er.

Ordformer av affärsplan

Singular

affärsplan
obestämd grundform
affärsplans
obestämd genitiv
affärsplanen
bestämd grundform
affärsplanens
bestämd genitiv

Plural

affärsplaner
obestämd grundform
affärsplaners
obestämd genitiv
affärsplanerna
bestämd grundform
affärsplanernas
bestämd genitiv

Affärsplan är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet affärsplan

  1. En affärsplan är en beskrivning av hur en affärsidé kan översättas i ett antal affärsmål, en bedömning av genomförbarheten och en plan för att uppnå målen. Den kan också innehålla bakgrundsinformation om organisationen eller teamet.
  2. Vid etablering av ett nytt företag är affärsplanen ett centralt dokument för att kunna få stöd av intressenter och finansiärer. Det har under senare tid framkommit kritik mot bruket av affärsplaner.
  3. En affärsplan kan vara ämnad antingen för en intern eller extern målgrupp. För externa parter som investerare, partners eller kunder är affärsplanen främst inriktad på aktiviteter som är viktiga för att uppnå lönsamhetsmålen. För myndigheter och offentliga organisationer kan en affärsplan vara ett sätt att tillse att sökande företag använder bidragsmedel eller offentliga investeringar i enlighet med intentionerna.
  4. För interna parter är affärsplanen inriktad på delmål som är nödvändiga för att uppnå de långsiktiga målen. Det kan handla om att utveckla och lansera en ny produkt på marknaden, införa ett IT-system, skaffa och använda finansiering, bygga en produktionsanläggning eller omstrukturera organisationen. Ett så kallat Balanced Scorecard kan vara kopplat till affärsplanen, vilket underlättar för företaget att definiera och följa upp icke-finansiella mål. Affärsplaner som identifierar interna mål men endast ger generella riktlinjer för hur de ska uppnås kallas strategiplaner.
  5. En affärsplan är huvudsakligen ett beslutsstöd och det finns inga regler för exakt vad den behöver innehålla. Den motsvarar ofta alla aspekter av planeringsprocessen för ett nystartat företag och innehåller såväl vision, strategi som marknadsföring, finansiering, personal, rekrytering, patent och avtalsfrågor.
  6. Finansiärer begär ofta att få se en affärsplan från ett företag som söker kapital. Banker är främst intresserade av att se företagets förmåga att skapa intäkter och återbetala lånet, medan riskkapitalister har affärsidéns potential, marknads- och tillväxtförutsättningar samt exitplan i fokus.
  7. Eftersom en affärsplan innehåller långsiktiga affärsmål och ett stort antal aktiviteter för att uppnå dem, blir den normala tidsperioden ofta upp till fem eller tio år. För att kunna övertala finansiärer att tillföra kapital till företaget, brukar entreprenören beskriva hur intäkterna kommer att öka, först långsamt och därefter snabbare och snabbare för varje år i exponentiell ökningstakt. Det antas vara ett bevis för att företaget kan nå lönsamhet inom utsatt tid.
  8. Problemet med affärsplaner, som framhållits alltmer under senare år, är att den baseras på ett stort antal antaganden. Dessa antaganden handlar om vilka behov och preferenser kunderna har, hur marknaden fungerar, hur konkurrenssituationen ser ut och vilken genomförandeförmåga företaget och teamet har. Inte sällan har företaget otillräcklig kunskap huruvida deras egna antaganden stämmer och om produkten de tänker sälja verkligen är efterfrågad av kunderna. Vid tidpunkten när affärsplanen skrivs har företaget ofta inte genomfört verifieringsaktiviteter och saknar underlag för påståendena i affärsplanen. Detta kan ge en felaktig bild av både affärspotential och -risker.
  9. Särskilt nystartade företag på högteknologiska marknader har svårt att skriva väl underbyggda affärsplaner. Att använda en affärsplan vid en investeringsbedömning kan därför leda till felaktiga beslut och förlorat kapital.
  10. Problemet med bruket av affärsplaner har framhållits bland annat av SRI International, ett oberoende forskningsinstitut i Menlo Park, Kalifornien, och många venture capital-bolag i Silicon Valley. Även entreprenörer som Steve Blank och Eric Ries har skrivit böcker om sina erfarenheter med startup-företag och rekommenderar istället för att ödsla tid på orealistiska affärsplaner att använda verktyg för att undersöka kundbehov och marknadspotential. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.