Arbetsgrupp Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder arbetsgrupp, varianter, uttal och böjningar av arbetsgrupp

Arbetsgrupp synonym, annat ord för arbetsgrupp, vad betyder arbetsgrupp, förklaring, uttal och böjningar av arbetsgrupp.

Vad betyder och hur uttalas arbetsgrupp

Arbetsgrupp uttalas arbets|grupp och är ett substantiv.

Ordformer av arbetsgrupp

Singular

arbetsgrupp
obestämd grundform
arbetsgrupps
obestämd genitiv
arbetsgruppen
bestämd grundform
arbetsgruppens
bestämd genitiv

Plural

arbetsgrupper
obestämd grundform
arbetsgruppers
obestämd genitiv
arbetsgrupperna
bestämd grundform
arbetsgruppernas
bestämd genitiv

Arbetsgrupp är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet arbetsgrupp

  1. Arbetsgrupp – en gruppering människor. (källa)
  2. Grupparbete kan antingen syfta på samarbetet (processen) eller resultatet. Inom yrkeslivet kallas de som samarbetar om en gemensam arbetsuppgift för arbetsgrupp. (källa)
  3. I organisatorisk bemärkelse en arbetsgrupp, ett företag, eller dylikt, som utgörs av och drivs med gemensamhet. Ett fundamentalt begrepp inom socialismen, där kollektiva intressen och själva maktstrukturen är mer avgörande än en ekonomisk infallsvinkel. Följaktligen är det ett mer abstrakt och ideologiskt begrepp än kooperativ, vilket i högre grad fokuserar på kollektivets monetära aspekter och på dess konkreta ägande. Många gånger kan dock begreppen ses som likvärdiga. (källa)
  4. Nya Lagberedningen var en arbetsgrupp som 1875-1894 arbetade med granskning av förslag till nya lagar. (källa)
  5. Ledarskap kan delas in i institutionell, administrativ och operativ nivå. På institutionell nivå formuleras organisationens övergripande mål. Man gör långsiktig planering och lägger upp en strategi. Ledarskapet på institutionell nivå har en symbolisk funktion och förväntas förmedla de normer organisationen står för. Den symboliska funktionen innebär att det på institutionell nivå även finns mer ceremoniella arbetsuppgifter. På administrativ nivå har man ansvar för tydligt avgränsade delar av organisationen. Man sätter upp mål för verksamheter och organiserar de enheter man ansvarar för. Ledningen på administrativ nivå utgör en kommunikationslänk till den operativa nivån. Ledare på operativ nivå ser över och ansvarar för det dagliga arbetet i den arbetsgrupp de ansvarar för. Operativt ledarskap förutsätter ofta specialiserad yrkeskunskap för att lösa arbetsuppgifterna. Ledare på denna nivå brukar ha en nära social relation till medarbetarna i organisationen. (källa)
  6. Overhead (engelska för över huvudet) är ett samlingsbegrepp som syftar på administrativa uppgifter och ledarskap i en arbetsgrupp eller ett företag. Man talar till exempel om overheadkostnader. (källa)
  7. 2016 publicerade en internationell arbetsgrupp nya definitioner av och diagnostiska kriterier för sepsis (R65.1) och septisk chock (R57.2) och sedan 2018 används dessa i svensk sjukvård. (källa)
  8. Forte tog dels fram en övergripande strategi för forskningen, dels en mer konkret kartläggning och prioritering av forskningsbehoven, i samarbete med Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU). SBU är den myndighet som är nationellt ansvarig för att sammanställa forskningsresultat inom socialtjänstens verksamhetsområden. Med hjälp av enkäter bland personer som arbetar i socialtjänsten, personer med professionell eller privat erfarenhet av socialtjänsten och brukar- och intresseorganisationer, samt med hjälp av en arbetsgrupp med representanter för både socialtjänsten och brukar- och intresseorganisationer, listade Forte och SBU de tio forskningsfrågor som de tillfrågade ansåg var mest angelägna. (källa)
  9. Ett arbetslag, arbetsgrupp eller team, är en gruppering människor, oftast inom en organisation, som samarbetar mot ett gemensamt mål eller resultat, och där deltagarna tar på sig olika uppgifter, antar olika roller. Belbin beskriver nio olika teamroller i sin forskning . Arbetslaget skiljer sig därmed från en social grupp där samvaron i sig kan vara lika viktig som resultat och som oftast saknar ett resultatbaserat mål. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.