Chefskonstruktör Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder chefskonstruktör, varianter, uttal och böjningar av chefskonstruktör

Chefskonstruktör synonym, annat ord för chefskonstruktör, vad betyder chefskonstruktör, förklaring, uttal och böjningar av chefskonstruktör.

Vad betyder och hur uttalas chefskonstruktör

Chefskonstruktör uttalas chefs|kon|strukt|ör och är ett substantiv.

Ordformer av chefskonstruktör

Singular

chefskonstruktör
obestämd grundform
chefskonstruktörs
obestämd genitiv
chefskonstruktören
bestämd grundform
chefskonstruktörens
bestämd genitiv

Plural

chefskonstruktörer
obestämd grundform
chefskonstruktörers
obestämd genitiv
chefskonstruktörerna
bestämd grundform
chefskonstruktörernas
bestämd genitiv

Chefskonstruktör är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet chefskonstruktör

  1. Den tyske konstruktören Walter Rethel som var anställd på Fokker, konstruerade först en högvingad enmotorig version av planet för sex passagerare. Inför en årlig tävling i pålitlighet i USA, sponsrad av Henry Ford, lade chefskonstruktören Anthony Fokker in två motorer till och flög själv i tävlingen, som han vann med god marginal. Genast efter det inleddes produktion i större skala med tre motorer, som då kallades Fokker Trimotor. (källa)
  2. Chefskonstruktören på Phönix Flugzeugwerke AG i Wien, Edmund Sparmann, flög fabrikens senaste ensitsiga jaktplan av typen Phönix 122 D.III. På uppvisningen fanns också kapten Max Perini och mekanikern Rudolf Walter, som kom med det lättare attackplanet Phönix 222 C-1, senare känd i Sverige som Dronten. (källa)
  3. Mercedes-Benz 8/38 PS presenterades på bilsalongen i Berlin hösten 1926. Bilen fick en dålig start, då priset var alltför högt i förhållande till konkurrenterna och bilen led dessutom av allehanda problem och småfel. Priset sänktes redan ett år efter introduktionen, men barnsjukdomarna bestod. Chefskonstruktören Ferdinand Porsches ovilja att ta tag i problemen ledde till att han i slutet av 1928 i praktiken fick sparken på grund av samarbetssvårigheter med både kollegor och företagsledning. (källa)
  4. Bf står för Bayerische Flugzeugwerke och Me för Messerschmitt. Det var det förstnämnda företaget som tog upp tillverkningen av detta flygplan och det tyska luftfartsministeriet gav därmed flygplanet prefixet Bf - detta kom att alltid användas i officiella sammanhang under det andra världskriget samt i alla officiella tyska dokument som behandlade flygplansfamiljen. När Erhard Milch slutligen tillät Willy Messerschmitt, chefskonstruktör vid nämnda Bayerische Flugzeugwerke, att införskaffa företaget i juli 1938 döptes företaget om till Messerschmitt. Vissa av de Bf 109 som flög under den senare delen av kriget, (nästan enbart de som byggts av eller modifierats av Erla Flugzeugwerke) bar beteckningen Me 109. Denna beteckning hade troligtvis felaktigt stämplats in på flygplansbrickorna. Me 109 har även använts i tryck i propagandasyfte av Luftwaffe och även av Messerschmittbolaget självt efter juli 1938. Beteckningen Me 109 användes dock för att beskriva flygplanet vid denna tid. I litteraturen både under och efter kriget används både Bf och Me -prefixen och trots att den tyska militären aldrig officiellt använt Me -prefixet anses båda korrekta. Den konvention som är vanligast är dock att använda Bf fram till och med den första 163 (tyvärr finns det två 163). Och den andra 163 (Komet) är den första med prefixet Me. (källa)
  5. Lundberg avlade ingenjörsexamen vid KTH 1931, och började därefter som flygplanskonstruktör och provflygare på AB Svenska Järnvägsverkstädernas Aeroplanavdelning i Linköping. Han arbetade på Sparmans Flygverkstäder i Stockholm 1935–1937 och blev chef för Götaverkens flygplansavdelning 1939. Han var chefskonstruktör 1941–1943 vid projekteringen av det helsvenska jaktplanet FFVS J 22. (källa)
  6. Aurelian var Lancias första efterkrigskonstruktion. Chefskonstruktör var Vittorio Jano, som kommit till företaget från Alfa Romeo 1937. Han blandade traditionell Lancia-teknik med det allra senaste. Självbärande kaross, V-motor och teleskoprörsfjädring fram var egenskaper som funnits på alla Lancia-bilar sedan Lambda-tiden. Bakvagnen hade lösningar som man dittills bara använt för avancerade tävlingsbilar. Bilen hade transaxel, det vill säga koppling och växellåda satt monterade bak vid slutväxeln. Även bromstrummorna satt monterade inne vid slutväxeln. Växellådan var fyrväxlad, med rattspak. Tvådörrarsmodellerna kunde levereras med golvspak mot beställning. Drivaxlarna var fyrledade och den individuella hjulupphängningen hade snett bakåtriktade triangellänkar och skruvfjädrar. Bakvagnen var inte dimensionerad för att hantera den med tiden allt högre motoreffekten, med svår överstyrning som följd. Därför infördes en De Dion-axel med längsgående bladfjädrar fr o m fjärde serien. (källa)
  7. 1917 började han på Supermarine Aviation Works i Southampton. Han avancerade snabbt inom företaget och utsågs till chefskonstruktör 1919. Han blev chefsingenjör 1920 och teknisk direktör 1927. Han hade så högt anseende att, när Vickers övertog Supermarine 1928, var ett av villkoren att Mitchell skulle stanna som teknisk konstruktör för de kommande fem åren. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.