Falskskylta Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder falskskylta, varianter, uttal och böjningar av falskskylta

Falskskylta synonym, annat ord för falskskylta, vad betyder falskskylta, förklaring, uttal och böjningar av falskskylta.

Vad betyder och hur uttalas falskskylta

Falskskylta uttalas falsk|skylta och är ett verb -de.

Falskskylta betyder:

Ordformer av falskskylta

Aktiv

falskskylta
infinitiv
falskskyltar
presens
falskskyltade
preteritum
falskskyltat
supinum
falskskyltande
presens particip
falskskylta
imperativ

Passiv

falskskyltas
infinitiv
falskskyltas
presens
falskskyltades
preteritum
falskskyltats
supinum

Perfekt particip

falskskyltad en
~ + subst.
falskskyltat ett
~ + subst.
falskskyltade den/det/de
~ + subst.

Falskskylta är ett verb

Verb (av lat. verbum, ord), ordklass som innefattar ord som uttrycker handlingar, skeenden, processer, tillstånd och liknande. En vanlig minnesramsa, som även finns i många andra varianter, är Verb är någonting man gör, cyklar, tutar, springer, kör. Exempel på verb är redigera, skriva, åldras, må, trivas, sjunga, ljuga. Eller helt enkelt ord man kan sätta att framför.

Hur används ordet falskskylta

  1. En rånarliga bestående av Conny Klack (Leif Magnusson), Josef Brandt (Nils Eklund) och Robert Bintje (Tommy Nilson) rånar en värdetransport med guldtackor. De gömmer sedan guldet i bagaget till en stulen och falskskyltad bil som hämtas av ligans fjärde medlem, Ros-Marie Larsson (Mona Seilitz). Det slumpar sig dock så att de lämnat rånbytet i fel bil, en bil med exakt samma registreringsnummer som den falskskyltade. Detta nummer är HAM753, och bilen är en Opel Rekord, medan den stulna bilen var en Mercedes-Benz W108. (källa)
  2. Från oktober 1973 till mars 1977 var Dalla Chiesa, då redan generalmajor, stationerad i Turin med uppdraget att spåra upp och tillfångata Röda brigadernas ledning. För att uppnå det målet skapade han 22 maj 1974 en "kontragerilla", bestående av 40 civilklädda karabinjärer som i likhet med de eftersökta terroristerna bodde i hemliga lägenheter med telefoner registrerade på falska namn och körde falskskyltade bilar, väl medvetna om att motståndarna försökte identifiera dem. Med hjälp av en infiltratör som inte var karabinjär, före detta främlingslegionären Silvano Girotto, lyckades Dalla Chiesas grupp 8 september 1974 gripa två tredjedelar av Röda brigadernas ledning, nämligen Renato Curcio och Alberto Franceschini som gick i en fälla på järnvägsstationen i Pinerolo. Endast en dryg månad senare, 14 oktober, grep gruppen ytterligare en av brigadernas ledande medlemmar, Roberto Ognibene, tillsammans med flera andra. Dalla Chiesas framgångar i kampen mot Röda brigaderna försatte honom själv i livsfara. Hans vanor kartlades av motståndarna och under ett av sina många besök på Lions Club i Turin var han nära att bli mördad men attentatsmännen som var på plats med skjutklara vapen och letade efter en man i generalsuniform visste inte att han var civilklädd den kvällen. (källa)
  3. Under våren 1944 hade överste Balchen inlett förhandlingar med svenska myndigheter om att utnyttja någon svensk bas för att flyga direkt med amerikanska plan upp till Nordnorge. Då sovjetiska Röda arméns trupper inlett en offensiv, slaget om Nordkalotten, den 7 oktober 1944 och närmade sig Norge blev flygtransporter via Sverige åter aktuellt. Den 29 oktober hölls ett möte mellan norska exilregeringens utrikesminister, Trygve Lie, och svenske statsministern Per-Albin Hansson. Lie framförde en begäran från de västallierade att få föra in norska polistrupper till den fyra dagar tidigare befriade norska staden Kirkenes. Amerikanska flygplan, med amerikanska militära markeringar, och personal i amerikansk uniform skulle användas. Detta för att man inte ville flyga över flera länder med falskskyltade plan, vid en eventuell nedskjutning gällde då inte krigslagarna. Sverige svarade under november "ja" till de flesta förfrågningarna. Operationen kunde använda Norrbottens flygbaskår (F 21) som bas, men man ville inte ha uniformerade amerikaner på svenska gator eller amerikansk jaktflyg baserat i Sverige. Efter ytterligare förhandlingar mellan Sverige, USA, England, Sovjet och representanter för norska exilregeringen, så kom slutigen den 15 december klartecken från Sovjetunionens ambassad i Stockholm om att amerikanska plan fick landa och operera i Nordnorge efter att klartecken getts inför varje flygning från Röda armén till svenska flygvapnet. (källa)
  4. Den 27 januari 1944 utsågs den norske polarflygaren och äventyraren Bernt Balchen som chef för Operation Sonnie. Han hade frivilligt anslutit sig till Brittiska flygvapnet (RAF) vid krigsutbrottet, och var vid tidpunkten för Operation Sonnie överste i USAAF 8th Air Force och utsedd att representera högste chefen för den europeiska delen av amerikanska flygvapnets dåvarande transportflygavdelning Air Transport Command (ATC). Den 17 mars beordrade brigadgeneral Burrows vid ATC att en första hemlig "Sonnie-flygning" skulle genomföras. Via ATC erhölls fem flygplan av typen C-87 Liberator Express, en variant av långdistansbombplanet B-24 Liberator. Planen målades i mörka färger (mörkt grön eller svart) utan militära markeringar och försågs med en liten radar för att underlätta mörkerflygning. Tidigt på morgonen den 31 mars startade Balchen med ett av planen från Leuchars med destination Bromma flygplats. Flygplanet hade försetts med en falsk brittisk civil registrering (G-AFYO), och flygningen gick över Norge längs Sognefjordsglaciären då det tyska luftvärnet där var glest. Besättningen hade fått med sig civila kläder som de skulle byta till innan landning i Sverige, för att inte eventuella tyska agenter på svenska flygplatser skulle känna igen de amerikanska flygarna. Efter landningen på Bromma klockan 08.37 mötte representanter för svenska försvaret och Utrikesdepartementet upp. Då Balchen var berömd internationellt kändes han snabbt igen av en Gestapo-officer som befann sig i vänthallen på Bromma. Detta ledde senare till ett hemligt krig mellan Gestapo och OSS på Stockholms gator, där tyskarna försökte störa och skrämma de amerikanska besättningarna, samt ta reda på avgångstiderna för flygplanen. Den 2 april flög Balchen vidare till Torslanda vid Göteborg för att avgöra om flygplatsen skulle kunna användas som reserv för Bromma. När flygplanet sedan lämnade Sverige den 6 april via Bromma hade man 30 personer ombord. Den 15 april 1944 återvände det "falskskyltade" flygplanet med kapten David Schreiner vid spakarna. Han hade varit andrepilot vid första flygningen. Den 17 april fick det nybildade civila amerikanska transportbolaget The American Air Transport Service (AATS), som skulle fungera som täckmantel för verksamheten i det neutrala Sverige, tillstånd av svenska regeringen att använda fem B-24/C-87 flygplan på sträckan Leuchars-Bromma. När flygplanet lyfte från Bromma den 18 april fanns 35 personer ombord, och planet hade försetts med civil amerikansk registrering (NC18649) och blev därmed den första officiella amerikanska kurirflygningen sedan avtal tecknats mellan USA och Sverige. Förutom att frakta frigivna flygare och norska frivilliga samt kullager från Sverige till Skottland, så fraktades åt andra hållet reservdelar, olja och bränsle till de allierade flygplan som var internerade i Sverige. När en tysk V2-raket exploderade i luften väster om Kalmar den 13 juni 1944, den så kallade Bäckebobomben, så undersöktes vrakresterna av svenska experter för att sedan efter myndighetsbeslut flygas till England. Den engelske majoren Keith Allen landade på Bromma klockan 04.55 den 30 juli med ett C-47 transportflygplan, och efter att ha lastat in cirka 2 ton V2-delar lyfte planet klockan 22.13 tillbaka till England för analys av materialet. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.