Flygplatschef Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder flygplatschef, varianter, uttal och böjningar av flygplatschef

Flygplatschef synonym, annat ord för flygplatschef, vad betyder flygplatschef, förklaring, uttal och böjningar av flygplatschef.

Vad betyder och hur uttalas flygplatschef

Flygplatschef uttalas flyg|plats|chef och är ett substantiv.

Ordformer av flygplatschef

Singular

flygplatschef
obestämd grundform
flygplatschefs
obestämd genitiv
flygplatschefen
bestämd grundform
flygplatschefens
bestämd genitiv

Plural

flygplatschefer
obestämd grundform
flygplatschefers
obestämd genitiv
flygplatscheferna
bestämd grundform
flygplatschefernas
bestämd genitiv

Flygplatschef är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet flygplatschef

  1. Wååg var under åren 1968-76 flygplatschef i Kristianstad. Han var även styrelseordförande i Svensk Bilprovning 1969-79, styrelseledamot i Aritmos 1979-82, Beijerstiftelsen från 1983 samt suppleant i Wallenbergstiftelsen från 1985. Wååg var stämmombud för Statsföretag samt Svenska Varv. Han var även engagerad inom IOGT och aktiv vid Kristianstads järnvägsmuseum. Under sina sista år var han verksam som författare. (källa)
  2. Det planerade officiella öppningsdatumet som först var 30 oktober 2011, sedan 3 juni 2012 kunde inte hållas, då man 8 maj 2012, tre veckor före flygplatsens planerade öppnande, meddelade att man tvingats ställa in invigningen och skjuta upp trafikstarten. Som skäl angavs att flygplatsens brandskyddsanläggning inte var klar att tas i drift. Förseningarna visade sig dock allvarligare än vad som först blev känt, och även kring andra delar av terminalbygget rådde oklarhet kring om systemen skulle bli klara att tas i drift. Brandskyddets rökutsug har byggts med tunnlar under flygplatsen, inte med skorstenar som brukligt, något som inte provats förr på en så stor byggnad, och som inte fungerat bra. Flygplatsbolagets styrelseordförande, Berlins regerande borgmästare Klaus Wowereit meddelande därför på en presskonferens den 17 maj 2012, att flygplatsen skulle öppna först den 17 mars 2013. Förseningen påverkade framförallt flygbolaget Air Berlin negativt, då detta, som enda flygbolag med sitt huvudnav i Berlin, planerat utöka sin verksamhet i samband med flytten från flygplatsen Tegel till BER. Även Lufthansas planerade utökade trafik från Berlin påverkades. Öppningsdatumet flyttades återigen, efter en noggrannare granskning av byggproblemen, till 27 oktober 2013. I januari 2013 hade öppningen förskjutits till 2014. I början av 2014 var bilden att ombyggnader som skulle ta mer än ett år behövde göras men var inte påbörjade, och en del talade om öppning år 2016. Som en följd av skandalerna kring bygget meddelade borgmästaren Klaus Wowereit att han lämnade sin ordförandepost för flygplatsbolaget. Sena uppskjutanden, ett tillfälle bara tre veckor före planerad invigning har orsakat stora extra kostnader, till exempel att personal anställts som måste sägas upp. I november 2014 meddelade flygplatschefen Hartmut Mehdorn att flygplatsen troligen skulle öppna först 2018. I slutet av 2016 nämndes en öppning under andra halvan av 2017, men i december 2017 meddelades att idrifttagande blir i oktober 2020. (källa)
  3. Som flygare räknades han som Svenskt privatflygs grand old man. Hans flygintresse väcktes redan när han som 6-åring såg Carl Cederström och Chevaillard flyga på A 2 exercisfält. Medan han praktiserade vid Örebro Flygkompani sparade han pengar för köpa sig en flygtur. Den 8 maj 1923 fick han vara med om sin första flygning i en Rumpler förd av piloten Otto Ballod. När han var i Tyskland passade han på att genomgå en flygutbildning. Första lektionen 22 april 1925 slutade i ett haveri då ett vevlager i motorn skar. Totalt flög han 14 timmar i en Albatros BII under sin utbildning och fick omdömet En klar förarbegåvning, men eftersom han inte var myndig kunde han inte kvittera ut något flygcertifikat. Under 1928 tog han upp flygandet igen och ute på Torslanda fick han under Folke Petterssons överinseende flyga med en Avro 504K. Totalt loggade han 8 timmar och 10 minuter på typen. Det blev en hel del flygning och han uppmanades av flygplatschefen Gösta Andrée att förvärva ett flygcertifikat. Våren 1933 genomgick han den svenska flygutbildningen i en Gipsy Moth och han tilldelades under sommaren svenskt flygcertifikat nr 103 och kort därefter kompletterade han utbildningen med ett nattflygtillstånd. Kurt Björkvalls gamla Cirrus Moth (SE-ACD) köptes av Folke Simonsson 1934 för 3 800 kronor, flygplanet såldes 1937 vidare till Torvald Andersson för 3 600 kr. När Götaverken lanserade sitt flygplan GV-38 lyckades han köpa fabrikens amerikanska modellflygplan Rearwin 9000 Sportster (SE-AGB) och köpet följdes året efter med köp av prototypmaskin byggd på Götaverken GV-38 (SE-AHW). 1942 köpte han även det första serietillverkade GV-38 planet (SE-AHC). Med sina tre flygplan flög han målflyg för försvarets räkning och som piloter anlitade han medlemmar från Aeroklubben i Göteborg. Själv flög han cirka 1 000 timmar åt försvarsmakten under kriget. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.