Gasreglage Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder gasreglage, varianter, uttal och böjningar av gasreglage

Gasreglage synonym, annat ord för gasreglage, vad betyder gasreglage, förklaring, uttal och böjningar av gasreglage.

Vad betyder och hur uttalas gasreglage

Gasreglage uttalas gas|regl|age och är ett substantiv.

Ordformer av gasreglage

Singular

gasreglage
obestämd grundform
gasreglages
obestämd genitiv
gasreglaget
bestämd grundform
gasreglagets
bestämd genitiv

Plural

gasreglage
obestämd grundform
gasreglages
obestämd genitiv
gasreglagen
bestämd grundform
gasreglagens
bestämd genitiv

Gasreglage är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Gasreglage på Engelska

  • throttle

Hur används ordet gasreglage

  1. Motorljudet från en båt eller ett propellerflygplan kan förenklat ses som en ton som varierar med gaspådraget. Denna ton är i princip en bärvåg som frekvensmoduleras med information om gasreglagets läge. En baston betyder litet gaspådrag och en diskantton betyder stort pådrag. Genom att lyssna på tonhöjden och dess förändringar kan man även på långt avstånd förstå hur gasreglaget hanteras. (källa)
  2. Detroyats entusiasm, problem med MB.150 och den tyska upprustningen tvingade Frankrike att köpa 100 flygplan och 173 motorer. Den första Hawk 75A-1 anlände till Frankrike i december 1938 och togs i tjänst i mars 1939. Efter de första exemplaren levererades flygplanen i delar som sattes ihop i Frankrike av Societe Nationale de Constructions Aeronautiques du Centre. Flygplanet kallades officiellt för Curtiss H75-C1 (men har även kallats bara H-75A) och kraftsattes av en Pratt och Whitney R-1830-SC-G-motor på 900 hk (671 kW). Flygplanet hade metriska instrument, en sits för franska fallskärmar, ett franskt gasreglage (som fungerade tvärt emot amerikanska och brittiska reglage, det vill säga full fart framåt var bakåt istället för framåt) och en bestyckning om fyra 7,5 mm kulsprutor. En senare variant kallad H-75A-4 hade sex stycken 7,5 mm kulsprutor. Flygplanet utvecklades kontinuerligt och när Frankrike slutligen föll hade fransmännen 291 stycken Hawk 75A i tjänst. (källa)
  3. Förgasare arbetar enligt Bernoullis princip (se även venturirör). Genom att ett trottelspjäll, som påverkas av gasreglaget, vrids, regleras lufttillförseln genom förgasaren. Det undertryck som uppstår på grund av den snabba luftströmmen suger in bränsle i densamma. (källa)
  4. En gasspis är en sorts spis där stadsgas eller annan gas används som bränsle. Den har fördelen gentemot en elspis att en ändring av gasreglaget ger omedelbar effekt på värmetillförseln, vilket minskar risken för att maten bränns. (källa)
  5. KR 175 var tvåsitsig, hade en plexiglashuv med plan framruta av glas. Huven gav anledning till tillmälen som Ostkupa och Snövits Kista. Kraftkälla var en 175 cc fläktkyld tvåtaktsmotor från Sachs, på 9 hk. De tidiga modellerna hade en automatkoppling, men denna övergavs till förmån för en fotmanövrerad koppling av biltyp, på de senare vagnarna. Gasreglaget på styret var av mc-typ och manövrerades med vänster hand. Detta eftersom växelspaken satt till höger. (Ric-raclåda av mc-typ.) Fjädringen fram och bak skedde med gummiband, bromsarna var mekaniska och ljuddämparen av mc-typ. Tomvikten var 210 kg och uppgiven toppfart 90 km/h. (källa)
  6. Principen med en omställbar propeller kan jämföras med växellådan i en bil. Vid låg fart har propellerbladen en liten vinkel för att kunna hålla ett högt varvtal och ge full effekt på motorn. Detta motsvarar ettans växel i en bil som kör i låg fart upp för en backe. Vid flygning rakt fram med normala marschvärden har propellerbladen en större vinkel för att ge bästa effekt från motorn. Detta motsvarar en högre växel i bilen. Om ett flygplan ändrar fart i stigning eller plané kommer belastningen på propeller att ändras och därmed varvtalet och effekten på motorn. För att förenkla arbetssituationen för piloten och även göra flygningen mer ekonomisk är flygplan med omställbar propeller ofta, men inte alltid, försedd med en regulator som anpassar bladvinkeln efter motorns belastning så att varvtalet och därmed effektuttaget hålls konstant. Det av propellerregulatorn reglerade varvtalet kan ökas eller minskas med propellerspaken som oftast sitter bredvid gasreglaget i förarkabinen. Om propellerspaken i ett enmotorigt flygplan ställs i ändläge för lågt varv kopplas automatiken helt ur. Vid motsvarande manöver i ett flermotorigt flygplan flöjlas propellern för att ge minsta möjliga luftmotstånd efter ett motorbortfall. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.