Gymnasielinje Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder gymnasielinje, varianter, uttal och böjningar av gymnasielinje

Gymnasielinje synonym, annat ord för gymnasielinje, vad betyder gymnasielinje, förklaring, uttal och böjningar av gymnasielinje.

Vad betyder och hur uttalas gymnasielinje

Gymnasielinje uttalas gymn|asie|linje och är ett substantiv.

Ordformer av gymnasielinje

Singular

gymnasielinje
obestämd grundform
gymnasielinjes
obestämd genitiv
gymnasielinjen
bestämd grundform
gymnasielinjens
bestämd genitiv

Plural

gymnasielinjer
obestämd grundform
gymnasielinjers
obestämd genitiv
gymnasielinjerna
bestämd grundform
gymnasielinjernas
bestämd genitiv

Gymnasielinje är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet gymnasielinje

  1. Sara Haag växte upp i Stockholm och från 9 års ålder i Riddarhyttan i Västmanland. 1984 slog sig familjen ner i Sorunda utanför Nynäshamn. Hon pendlade till den social-estetiska tvååriga gymnasielinjen på Södra Latin och studerade därefter teatervetenskap med tanken att bli teaterregissör. Efter en tid som bland annat regiassistent och sufflör på Dramaten och Helsingborgs stadsteater kom hon in i tv-världen som programledare för Sveriges Televisions Sommarlovsmorgon tillsammans med sin bror Erik 1995. Hon fortsatte sedan på SVT som reporter i bland annat första säsongen av Expedition Robinson 1997, arbetade för Knesset och med programutveckling och redaktörskap på bland annat Strix Television. Detta ledde henne till steget över till reklamvärlden via studier vid Forsbergs skola 1999. (källa)
  2. Under Hernlunds ledning vid Nya Elementar byttes den fria flyttningen mot fast klassystem, försöktes språkliga och organisatoriska reformer samt förbereddes genom en praktisk avslutningsklass och en nyspråklig linje realskolornas 6:e klass och den nyspråkliga gymnasielinjen. För dessa och andra kulturella stridsfrågor verkade Hernlund även genom uppsatser i skolans årsredogörelser samt inom politiken. Sin doktorsavhandling 1882 om svenska skollagstiftningens historia fortsatte Hernlund med en värdefull volym avtryck och referat av urkunder rörande frihetstidens läroverk (1892) samt utgav Skolordningsförslaget af 28/11 1778 (1880) och en undersökning om 1820-talets pedagogiska reformplaner (1899), liksom läseböcker i modersmålet. (källa)
  3. Frånäst sista klassen i realskolan kunde man söka till fyraåriga linjer på gymnasiet, och efter realexamen till treåriga gymnasielinjer. (källa)
  4. Arbetslivsorientering förkortat AO är ett skolämne som kan finnas i gymnasieskolorna i Sverige. Det berör arbetsmiljöer och tar upp frågor som fackföreningar, skatter, samhälle, politik och liknande saker. Dessa lektioner är till för att eleverna lättare ska kunna klara av arbetslivet när de lämnar skolan. Arbetslivsorientering förekommer oftast på gymnasielinjer som är yrkesinriktade då dessa är avsedda för att eleverna efter gymnasieutbildningen direkt ska kunna gå ut och arbeta. (källa)
  5. Gymnasielinje kallades den svenska gymnasieskolans olika inriktningar åren 1927–1991. Före 1966, och under större delen av 1900-talet var det svenska systemet för teoretisk (studieförberedande) utbildning följande. (källa)
  6. Vid sidan av sitt uppdrag som föreståndare vid Etisk-pedagogiska institutet fortsatte Carola Eneroth som lärare och föreståndare vid Uppsala enskilda läroverk. Den senare posten lämnade hon 1928. Uppdraget som föreståndare vid Etisk-pedagogiska institutet behöll hon fram till 1936. När det gäller hennes lärargärning uppvisade hon en stor bredd. Å ena sidan undervisade hon i språk och införde bland annat en induktiv språkundervisningsmetod. Hon var med om att introducera en nyspråklig gymnasielinje vid Uppsala enskilda läroverk år 1924. Å andra sidan var hon intresserad av mer praktiska moment i undervisningen och såg till att vävning och huslig ekonomi fick stor plats i flickornas undervisning vid läroverket. Vid Etisk-pedagogiska institutet undervisade hon i pedagogik och hygien och ämnen som behandlades sträckte sig från familjeförhållanden och hustruns roll i hemmet till sexualupplysning för barn och medicinska aspekter på barnuppfostran. (källa)
  7. Han var elektor vid val till riksdagens första kammare 1927-30 och 1935-37, ledamot av beredningen för ärenden angående ansökningar om tillstånd till utskänkning eller utminutering av pilsnerdricka 1932-42, varav som vice ordförande 1933-39, av beredningen för utredning angående behovet av ökning av antalet gymnasialavdelningar vid läroanstalterna i Göteborg 1935-36 och av beredningen för undersökning om stadens framtida behov av gymnasielinjer 1947-50, varav som ordförande 1948-50, revisor för Arbetarnas bildningsförbunds lokalavdelning 1922-23, för Göteborgs högskola 1922-23 och 1931-32, för AB Göteborgs lyriska teater 1926-28, för Ernst Hanssons och Amelie Barks donationsfonder 1934 och för Göteborgs museum 1940. (källa)
  8. Falkvinge växte upp i Ruddalen i Göteborg och gick naturvetenskaplig gymnasielinje på Göteborgs högre samskola. Under gymnasietiden var han politiskt aktiv i Moderat skolungdom och Moderata ungdomsförbundet. Han var också tidigt intresserad av teknik. År 1988 grundade Falkvinge sitt första företag, Infoteknik, vid 16 års ålder. Åren 1994–1998 var han aktiv som entreprenör med fem anställda inom systemutveckling i Göteborg, Kalmar och Strömsund. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.