Vad betyder och hur uttalas haveriorsak
Haveriorsak uttalas haveri|or|sak.
Ordformer och varianter av haveriorsak
Singular
- haveriorsak
- obestämd grundform
- haveriorsaks
- obestämd genitiv
- haveriorsaken
- bestämd grundform
- haveriorsakens
- bestämd genitiv
Plural
- haveriorsaker
- obestämd grundform
- haveriorsakers
- obestämd genitiv
- haveriorsakerna
- bestämd grundform
- haveriorsakernas
- bestämd genitiv
Haveriorsak är ett substantiv
Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.
Hur används ordet haveriorsak
Enligt den svensk-finsk-estniska haverikommissionen JAIC bröts bogvisiret loss av vågorna och slet med sig bogrampen varpå vatten strömmade in på bildäck, detta har dock ifrågasatts och trots haveriutredningen har konspirationsteorier flödat rörande haveriorsaken. Bland annat har det spekulerats om en eventuell politisk inblandning i och med att Estonia påstods ha fungerat som ett transportfordon för uran mellan Sverige och forna sovjetstater. Detta ska ha enligt konspirationerna ha fått Ryssland att sänka båten med en bomb för att stoppa transporten. Denna teori och andra konspirationer har dock avfärdats av ett flertal expertutredningar. Under 2004 framgick det dock bland annat via Uppdrag granskning att det förekom hemliga transporter av militärt material på Estonia en och två veckor före katastrofen, trots detta valde regeringen inte att starta en ny utredning.
I denna månad, januari 1943, skedde totalt cirka 20 liknande haverier, men då många av dessa haverier skedde ute till havs dröjde det innan klarhet kunde nås angående haveriorsak. Tack vare att Schenectady låg i hamn kunde hon flyttas till torrdocka där skadorna kunde inspekteras och sedan repareras. Förändringar gjordes i konstruktionen så att ogynnsamma spänningskoncentrationer kunde undvikas, vilket så småningom kraftigt minskade antal skador och haverier.
Efter två haverier, BOAC Flight 781 samt South African Airways Flight 201, togs jetplanet Comet 1 ur bruk 1954. Haveriorsaken visade sig vara utmattningsbrott i konstruktionen, som då var ett tämligen outforskat fenomen. Med anledning av haverierna fick man upp ögonen för problemet, och det blev senare grundligt belyst bland annat genom fullskaletester där planet trycksattes med vatten, vilket efterliknade belastningarna på planet från tryckkabinens tryckvariationer.