Konkurrensfördel Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder konkurrensfördel, varianter, uttal och böjningar av konkurrensfördel

Konkurrensfördel synonym, annat ord för konkurrensfördel, vad betyder konkurrensfördel, förklaring, uttal och böjningar av konkurrensfördel.

Vad betyder och hur uttalas konkurrensfördel

Konkurrensfördel uttalas kon|kurr|ens|för|del och är ett substantiv.

Ordformer av konkurrensfördel

Singular

konkurrensfördel
obestämd grundform
konkurrensfördels
obestämd genitiv
konkurrensfördelen
bestämd grundform
konkurrensfördelens
bestämd genitiv

Plural

konkurrensfördelar
obestämd grundform
konkurrensfördelars
obestämd genitiv
konkurrensfördelarna
bestämd grundform
konkurrensfördelarnas
bestämd genitiv

Konkurrensfördel är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet konkurrensfördel

  1. Ekonomhistorikern Eli F. Heckscher har beskrivit Gustaf Ekmans insats som måhända "det ärorikaste bladet i den svenska järnhanteringens historia och till och med i Sveriges hela ekonomiska historia". Bakgrunden till uttalandet var att man i England under slutet av 1700-talet lyckats framställa stål med stenkol som bränsle. Därigenom var en av de viktigaste konkurrensfördelarna för de svenska bruken mindre avgörande, nämligen den goda tillgången på skog för att framställa träkol. Av transporttekniska skäl var det nämligen vid denna tid omöjligt att i större utsträckning övergå till stenkol eller koks i den svenska järnhanteringen. (källa)
  2. Dåvarande Postgirot hade 1974–1994 i princip monopol på statliga betalningar. De skötte också det statliga koncernkontosystemet CassaNova (1988–2003) över vilket alla betalningar till och från statens konto i riksbankens betalningssystem (SCR) gick. Detta gav Postgirot Bank AB en klar konkurrensfördel jämfört med andra betalningsförmedlare då staten började konkurrensutsätta de statliga betalningstjänsterna 1994. Från och med 2001 kunde dock bankerna avveckla betalningar direkt mot SCR utan att gå via CassaNova. (källa)
  3. Just ved var det historiska gruvbrukets stora krav vid sidan om behovet att på något sätt pumpa upp vatten. Veden gick åt i stora mängder för att bryta samt smälta malmen och producera en metallråvara som är gångbar. I svenska sammanhang har tillgången på ved i närheten till gruvdriften varit en stor konkurrensfördel. Runt om de svenska järnbruken var skogen helt avverkad - på många håll var virke så dyrbart att inte ens bostäder byggdes med trävirke. Framställningen av träkol var en av de karaktäristiska binäringar som fanns runt gruvdriftområdena. (källa)
  4. Ett ledningsinformationssystem (eng. Management Information Systems, ofta förkortat MIS) är ett informationsystem avsett att hjälpa ett företags ledning att finna specifik information för att denna därigenom skall kunna agera snabbare och riktigare och vinna konkurrensfördelar för företaget. (källa)
  5. Ett varumärke kan bestå av ett ord (även benämnt ordmärke), en logotyp (även benämnt figurmärke), eller ett koncept som är unikt, exempelvis ett ljudmärke. Varumärken som är mycket väl kända kan ge stora konkurrensfördelar för innehavaren och även ge möjlighet till inkomster utanför den egna reguljära verksamheten genom licensavtal som tillåter användningen av märket för andra företag än innehavaren. (källa)
  6. Värdekedjan delas upp i olika aktiviteter för att ett företag ska kunna se var i kedjan de är konkurrenskraftiga, samt var de är svaga. Genom att dela upp de olika aktiviteterna som sker i ett företag i olika steg blir det enklare att se och utvärdera varje del i företaget. På så vis är Porters värdekedja användbar för att företag ska kunna analysera var det finns utrymmen för förbättringar. För att vinna konkurrensfördelar krävs att företaget utför dessa aktiviteter till en lägre kostnad, alternativt att företaget utför aktiviteterna på ett sätt som gör att företagets produkt skiljer sig från konkurrenternas produkter. Vid varje aktivitet genereras mer värde till själva produkten. Kedjan av alla olika aktiviteter ger ett mervärde till produkten som är större än det summerade värdet av varje enskild aktivitet. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.