Kostnadsberäkna Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder kostnadsberäkna, varianter, uttal och böjningar av kostnadsberäkna

Kostnadsberäkna synonym, annat ord för kostnadsberäkna, vad betyder kostnadsberäkna, förklaring, uttal och böjningar av kostnadsberäkna.

Vad betyder och hur uttalas kostnadsberäkna

Kostnadsberäkna uttalas kost|nads|be|räkna och är ett verb -de.

Ordformer av kostnadsberäkna

Aktiv

kostnadsberäkna
infinitiv
kostnadsberäknar
presens
kostnadsberäknade
preteritum
kostnadsberäknat
supinum
kostnadsberäknande
presens particip
kostnadsberäkna
imperativ

Passiv

kostnadsberäknas
infinitiv
kostnadsberäknas
presens
kostnadsberäknades
preteritum
kostnadsberäknats
supinum

Perfekt particip

kostnadsberäknad en
~ + subst.
kostnadsberäknat ett
~ + subst.
kostnadsberäknade den/det/de
~ + subst.

Kostnadsberäkna är ett verb

Verb (av lat. verbum, ord), ordklass som innefattar ord som uttrycker handlingar, skeenden, processer, tillstånd och liknande. En vanlig minnesramsa, som även finns i många andra varianter, är Verb är någonting man gör, cyklar, tutar, springer, kör. Exempel på verb är redigera, skriva, åldras, må, trivas, sjunga, ljuga. Eller helt enkelt ord man kan sätta att framför.

Hur används ordet kostnadsberäkna

  1. Myndigheterna hade 15 februari 1901 beviljat byggstart på de delar av linjen som redan var godkända och parallellt med markstriderna pågick byggnationen, allt för att kunna uppfylla villkoren i koncessionen som angav att banan skulle stå klar 1 januari 1902. Domen i expropriationsfallet föll 18 januari 1904. För banbygget lånade man ångloket PYSEN från Kosta-Lessebo Järnväg och i februari 1901 sökte man koncession från Kungl. Maj:t om att få bedriva trafik med ånglok, detta eftersom man blivit osäker på om elloken skulle orka med den hårda trafiken på den branta banan. Större delen av banan var rälslagd 1 september 1901. Så fort man kunde började man köra ut timret, trots att ingen besiktning eller formellt trafikgodkännande skett och i november 1901 hade järnvägen en inkomst av trafik på 7 980 kr. Besiktning skedde 18 februari och 19 juli 1902 och banan godkändes för trafik med anmärkningar på banstandarden till exempel spårjustering, grusning, stängsling, med mera. Under 1903 diskuterades de olika stationsnamnen samt begärdes tillstånd att få anlägga fler lastplatser. Man installerade säkerhetsanordningar (telegrafiapparater), skivsignaler och färdigställde spåranläggningen. Den 26 augusti 1903 fick man till slut godkänt och tillstånd att öppna järnvägen för allmän trafik. Slutbesiktningen ägde rum 1–2 september 1904. Banan hade kostnadsberäknats till 343 300 kr, men slutsumman, mycket på grund av expropriationsärendet och mycket höga prisökningar på räls, blev 444 490 kr. (källa)
  2. År 1958 antogs en ny trafikplan för Stockholm. Det var ett ambitiöst program där man skulle bygga en motorvägsring runt staden och en mängd olika anslutande trafikleder in till staden och utanför. Genomförandet av denna trafikplan var kostnadsberäknat till 2 330 miljoner kronor i 1958 års prisnivå. I 2020 års köpkraft motsvarar det knappt 30 miljarder kronor. (källa)
  3. Börjesson hade tagit fram två skisser till statyer, vilka var utställda i Konstföreningens lokaler i Valandhuset under 1899. Det ena arbetet bestod av en ryttarstaty i kraftig renässans. Kungen är här barhuvad och med full krigsutrustning, slagsvärd och harnesk samt en väldig stridsklubba i handen. Hästen går sakta framåt. Den andra visade en stående och tankfull kung, utan häst. Denna mindre staty var kostnadsberäknad till cirka 40 000 kronor. Konstprofessor John Börjesson, från Tölö i Halland men verksam i Stockholm, utsågs av Jacobsson som en lämplig man för att skapa konstverket. (källa)
  4. I generalplanen hade trafiken en framträdande roll. Mycket konkret behandlade Lilienberg olika trafiktekniska lösningar och utbyggnader. Allt var kostnadsberäknat och illustrerat med såväl översiktsplaner som detaljritningar, exempelvis tunnelprofiler för Stockholms framtida tunnelbana. Här kan nämnas några av generalplanens förslag. (källa)
  5. Djursholm AB och kommunalfullmäktige beslutade enligt det senare alternativet och gav arkitekten Georg Alfred Nilsson uppdraget att rita skolan. som var kostnadsberäknad till 500 000 kronor plus mark. Då hade skolan ungefär 400 elever. (källa)
  6. Flygplatsbygget startade våren 1970 och den 1 december 1972 landade det första flygplanet (vars cockpit finns bevarad på Tekniska museet i Malmö) på Sturup, två dagar före den officiella invigningen som förrättades av kommunikationsminister Bengt Norling. Bygget kostnadsberäknades till 75 miljoner kronor men slutade på 133 miljoner kronor. Bland annat fick man betala mer för fastighetsinlösen än man först tänkt sig och marken visade sig vara mer svårbebyggd än vad som först antagits. Kostnaderna delades mellan staten och Malmö kommun. (källa)
  7. Bygget av tornet – som kostnadsberäknades till 32 miljoner US-dollar – inleddes i februari 1992. 29 augusti 1993 fick Stupaks Vegas World lov att utrymmas på hundrals hotellgäster, efter att det halvfärdiga tornet mitt i natten fattat eld. Inga människor blev dock skadade. Stratosphere-tornet var ursprungligen tänkt att öppna i augusti 1994, men branden riskerade att försenade de planerna med cirka två månader. Stupak sa dock att tornets första fas skulle göras klart i tid med hjälp av en uppsnabbningar i byggprocessen. En stor byggnadskran på toppen av tornet blev också skadad i branden, vars orsak då inte var klarlagd. Månaden därpå förhindrade starka vindar nedmonteringen av kranen. (källa)
  8. Till anläggningen hörde också ett kontor på 1 800 m² i två plan med ett 50-tal kontorsrum samt matsal, personalrum och ett skyddsrum. På tomten rymdes även kallförråd och garage. Projektets etapp 1 kostnadsberäknades till 21 miljoner kronor och skulle bli arbetsplats för omkring 150 medarbetare. (källa)
  9. Upprustningen föregicks av en förstudie utförd av park- och naturförvaltningen, vilken godkändes av park- och naturnämnden i september 2017. Förstudien presenterade ett antal förslag till åtgärder på kort och lång sikt, bland annat tydligare stråk, mer ljus och bättre samverkan mellan park och hållplats. I februari 2018 gick gestaltningsuppdraget, efter genomförd upphandling, till White arkitekter. Gestaltningsförslaget presenterades den 25 juni 2018. Upprustningen av parken kostnadsberäknades till 25 miljoner kronor. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.