Kryssningstrafik Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder kryssningstrafik, varianter, uttal och böjningar av kryssningstrafik

Kryssningstrafik synonym, annat ord för kryssningstrafik, vad betyder kryssningstrafik, förklaring, uttal och böjningar av kryssningstrafik.

Vad betyder och hur uttalas kryssningstrafik

Kryssningstrafik uttalas kryss|nings|traf|ik och är ett substantiv.

Ordformer av kryssningstrafik

Singular

kryssningstrafik
obestämd grundform
kryssningstrafiks
obestämd genitiv
kryssningstrafiken
bestämd grundform
kryssningstrafikens
bestämd genitiv

Kryssningstrafik är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet kryssningstrafik

  1. Koncernen bedriver färje- och kryssningstrafik på Ålands hav och Finska viken samt frakttrafik från Finland och Sverige ut i Europa. I koncernen ingår även ett bussbolag. (källa)
  2. År 1990 öppnade Tallinnterminalen, numera Frihamnsterminalen. I dag går trafiken mot S:t Petersburg härifrån medan trafiken mot Tallinn och Riga utgår från Värtahamnen. År 2009 invigdes en ny kryssningsterminal för de internationella kryssningsfartygen som byter passagerare i Stockholm. I framtiden kommer bara färje- och kryssningstrafiken att finnas kvar i Frihamnen. Hela området har klassats som riksintresse för sjöfarten. (källa)
  3. I tak med att godstrafiken via Stockholms hamnar minskade efter 1960-talet ökade samtidigt kryssningstrafiken, främst på Finland och efter Sovjetunionens fall även på Baltikum. År 2009 öppnades en ny kryssningsterminal på Frihamspiren i Frihamnen som i framtiden tillsammans med Värtahamnen och Stadsgårdshamnen kommer att svara för Stockholms internationella sjöfart. På sikt kommer godshanteringen att avvecklas i frihamnsområdet och flytta ut till Norvikudden vid Nynäshamn. (källa)
  4. Den ekonomiska situationen hade 1981 blivit ohållbar och både Salénkoncernen och Transatlantic ville sälja. Köpare blev danska DFDS som samma år även förvärvade det av Lion Ferry kontrollerade Prinzenlinie med trafik Bremerhaven/Hamburg–Harwich. Köpet av Tor Line passade bra in i DFDS:s planering och man avsåg att flytta m/s Tor Britannia till planerad kryssningstrafik på USA:s ostkust. Men så blev inte fallet. Eftersom DFDS hade kvar de två Tor Line-färjorna så fortsatte trafiken som tidigare både till Felixstowe och Amsterdam, trots att DFDS tidigare hade tänkt att lägga ner Amsterdamlinjen. Vintern 1971–82 var Tor Scandinavia upplagd i väntan på ombyggnad och 1982–83 fick man ett charterkontrakt med utställningar i Fjärran Östern så Amsterdamlinjen kunde ställas in under båda vintrarna och passagerarkapaciteten begränsas. 1983 flyttade Göteborgsfärjornas engelska hamn från Felixstowe till Harwich. Därmed hade trafiken från både Esbjerg och Göteborg en gemensam hamn i England och samordningen blev bättre. Det innebar att man 1984 reducerade antalet färjor på båda linjerna från fyra till tre. Tor Lines färjor trafikerade även Esbjerg och Amsterdamlinjen lades ned. Under tiden fram till 1988 seglade man året runt Göteborg–Harwich och sommartid Göteborg–Newcastle med varierande tonnage. 1989 slutade Tor Lines färjor att angöra Esbjerg. Istället återupptogs linjen Göteborg–Amsterdam och vintertid anordnades dygnskryssningar Göteborg–Köpenhamn. Tor Lines färjor sattes sommartid in på linjen Göteborg–Newcastle. (källa)
  5. Fartyget sattes in i SF Lines trafik på rutterna Stockholm - Helsingfors och Stockholm - Helsingfors - Tallinn. Fartyget klarerade av taxfreeskäl in i Tallinn men lade aldrig till. Cinderella har under sin tid i Viking Line gått på både reguljärresor och kryssningsresor med utgångspunkt Helsingfors eller Stockholm. 1995–2003 gick Cinderella i kryssningstrafik mellan Helsingfors och Tallinn. 2003 överfördes hon till svenska delen av Viking Line och fick svensk flagg. Namnet ändrades då till Viking Cinderella. Hon tog då över som kryssningsfartyg mellan Stockholm och Mariehamn efter M/S Rosella. (källa)
  6. Efter kriget beställdes motorpassagerarfartyget M/S Saga på Götaverken. Hon levererades 1946 för Londontrafiken. Passagerartillströmningen överträffade förväntningarna och 1948 beställdes ett nytt och större passagerarfartyg från varvet i Newcastle: M/S Patricia, som levererades 1951 och då var det största passagerarfartyget i trafik på Nordsjön. Samtidigt stod den nya terminalen vid Londonpiren i Göteborg klar. Eftersom beläggningen var ojämn, med avsevärt färre passagerare vintertid, inledde man kryssningstrafik till Kanarieöarna, Medelhavet och även mellan New York och Västindien. I mitten av 1950-talet började konkurrensen från flyget att märkas och Saga såldes 1955 och Patricia 1956. (källa)
  7. Birka Cruises AB var ett svenskt rederi som ägdes av åländska Rederiaktiebolaget Eckerö. Birka Cruises bedrev kryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn och längre kryssningar till olika destinationer kringÖstersjön med sitt fartyg Birka Stockholm. Birka Cruises utnämndes ett flertal gånger till Sveriges bästa rederi i Grand Travel Award och utmanade genom åren bilden av vad kryssningar på Östersjön kan innebära genom att lansera nya destinationer och annorlunda typer av resor som skidkryssningar, träningsresor och julkryssningar till tomten vid norra polcirkeln. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.