Kunskapsinhämtande Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder kunskapsinhämtande, varianter, uttal och böjningar av kunskapsinhämtande

Kunskapsinhämtande synonym, annat ord för kunskapsinhämtande, vad betyder kunskapsinhämtande, förklaring, uttal och böjningar av kunskapsinhämtande.

Vad betyder och hur uttalas kunskapsinhämtande

Kunskapsinhämtande uttalas kun|skaps|in|hämt|ande och är ett substantiv -t.

Ordformer av kunskapsinhämtande

Singular

kunskapsinhämtande
obestämd grundform
kunskapsinhämtandes
obestämd genitiv
kunskapsinhämtandet
bestämd grundform
kunskapsinhämtandets
bestämd genitiv

Kunskapsinhämtande är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Kunskapsinhämtande på Engelska

  • knowledgegathering, knowledge accumilation, seeking of information, knowledge search

Hur används ordet kunskapsinhämtande

  1. Det finns mycket diskussion kring omvänt klassrum. Fördelarna är bland annat att eleverna får möjlighet att lära sig i sin egen takt, de har hela tiden tillgång till genomgångar (vilket ger möjlighet att upprepa en föreläsning så ofta de vill) och tid för verkligt och ett fördjupat arbete i klassrummet. Förespråkarna menar att ett omvänt klassrum har potential att engagera eleverna även i andra områden än just det ämne som är genomförs med omvänt klassrum. De är närvarande och blir medvetna om sitt eget kunskapsinhämtande genom en konstruktivistisk inlärningsmodell. (källa)
  2. Zabarella är en av de mest betydande representanterna för den aristoteliska skolan i Padua. I sina logiska skrifter, som blev mycket utbredda och allmänt nyttjade läroböcker, framställer han logiken som en instrumentell vetenskap, då den behandlar de under kunskapsinhämtandet utvecklade begreppen, men då det logiska medvetandet bestämmer det vetenskapliga tänkandet, kallar han omvänt detta för använd logik. Kunskapsinhämtandet skrider metodiskt fram, dels från en känd orsak till dess verkan, den kompositiva metoden, dels från verkan till orsak, den resolutiva metoden. Zabarella har sålunda skarpt avgränsat induktion och deduktion från varandra och tillika klart bestämt de två metodernas ömsesidiga avhängighet. Hans verk är ett mycket viktigt led i utvecklingen av metoden i den nya vetenskap, som i full klarhet möter oss hos Galilei och Descartes. Det medvetna kunskapsinhämtandets verkan i individens själ är en verkan av förståndet, som är den princip, som formar materian och sålunda betingar det tänkande väsendet, principen som är identisk med själva den förste röraren av alltet. Denne förste rörare är evig, liksom hela världsalltet, som genom sin eviga rörelse frambringar värme, som ger allting liv, och liksom den förste röraren själv är utan materia, men framkallar liv och verkan i materien, sålunda verkar han också, när den individuella själ, som är en utstrålning av hans väsen, formar materien och blir till en tänkande individ. Sålunda berör Zabarella frågorna om världens evighet och själens odödlighet på ett sätt, som inte kan bringas i överensstämmelse med kyrkans lära, men han avvisar divergensen med att enligt tidens sed hänvisa till, att teologin lär oss tillräckligt om dessa frågor, som det inte är filosofins uppgift att förena med uppenbarelsen. Zabarella har, liksom Pomponazzi, stor betydelse också för att lägga grunden till den nyare psykologin genom de ingående undersökningar av kunskapens väsen, som hans tänkande för honom in i. Det saknas ännu en modern, samlad utgåva av hans verk, bland vilka en kommentar till Aristoteles psykologi är av stor vikt. Av äldre utgåvor kan nämnas Opera, I—V (Leiden 1587), Opera logica (Basel 1594), Opera philosophica (1623). (källa)
  3. Buller om huller kan sägas vara en del av Riksutställningars verksamhet med fokus på barn och unga, som startade med vandringsutställningen Upptäcka – uppleva 1966. Utställningen innebar en samverkan mellan Riksutställningar och föreningen Konst i skolan där ungas kreativitet och skapande stod i centrum. Året därpå inleddes ett längre samarbete mellan Riksutställningar och Konst i skolan, vilket resulterade i ett pilotprojekt om barn och konst i slutet på 1970-talet. Riksutställningar ville utveckla utställningsformen som en undervisningsmetod i skolan – utställningsarbete skulle bidra till en "skapande och kunskapsinhämtande process". (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.