Kvällskurs Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder kvällskurs, varianter, uttal och böjningar av kvällskurs

Kvällskurs synonym, annat ord för kvällskurs, vad betyder kvällskurs, förklaring, uttal och böjningar av kvällskurs.

Vad betyder och hur uttalas kvällskurs

Kvällskurs uttalas kvälls|kurs och är ett substantiv.

Ordformer av kvällskurs

Singular

kvällskurs
obestämd grundform
kvällskurs
obestämd genitiv
kvällskursen
bestämd grundform
kvällskursens
bestämd genitiv

Plural

kvällskurser
obestämd grundform
kvällskursers
obestämd genitiv
kvällskurserna
bestämd grundform
kvällskursernas
bestämd genitiv

Kvällskurs är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Kvällskurs på Engelska

  • evening course

Hur används ordet kvällskurs

  1. 1967 – Kvällskursen (kortfilm, ej regi). (källa)
  2. Elevantalet har legat runt femtio på dag- och kvällskurserna sammanlagt. För många elever har Skånska målarskolan varit första steget mot ett yrkesliv som konstnär. Efter ett par år på skolan har man sökt vidare till högre konstnärlig utbildning i Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn. Några har gått till Målarskolan Forum eller Grafikskolan Forum i Malmö. Skolan har hela tiden varit avgiftsbelagd men Malmö stad har lämnat bidrag till stipendier. Skolan har också fått statsbidrag. Cirka 250 konstnärer har studerat på skolan, bland dem Åke Arenhill, Lennart Aschenbrenner, Lise Drougge, Hans Janstad, Gerhard Nordström och Max Walter Svanberg. Bland lärarna kan nämnas Gunnar Frieberg. (källa)
  3. Gunilla Bergström växte upp i Göteborg och hade två yngre systrar. Föräldrarna skildes 1953. Bergström var som ung engagerad i teater och var bland annat med i Atelierteatern. Hon ritade som barn mycket och visade talang för teckning. Hennes pappa anmälde henne till en kvällskurs på Valands konstskola. (källa)
  4. Enligt Lpf 94 är Samhällskunskap A, som omfattar 100 poäng, ett kärnämne på gymnasiet. Gymnasiekurserna Samhällskunskap B och C läses framförallt av elever på samhällsvetenskapsprogrammets samhällsvetenskapliga inriktning, men kan även läsas som kvällskurs på en del gymnasieprogram. (källa)
  5. Eero Nelimarkka deltog 1909–11 i Centralskolans för konstflit kvällskurser och studerade 1912–14 vid Helsingfors universitets ritsal under ledning av Eero Järnefelt samt 1912 och 1920 vid Académie de la Grande Chaumière, Académie Julian och för André Lhote i Paris. Han ställde ut första gången 1913. Han var en produktiv målare, som genomgick olika stilperioder, av vilka ungdomsperioden inföll ungefär 1912–26. Under denna tid tillhörde han också den expressionistiska Novembergruppens moderatare flygel tillsammans med bland andra Alvar Cawén och Ragnar Ekelund. (källa)
  6. Han var son till arrendatorn Jöns Nilsson och Johanna Larsson och från 1919 gift med.dr. Anna Dahlström. Nilsson började som målarlärling i Eslöv och var inskriven som elev vid Tekniska yrkesskolan i Malmö 1906-1910 där han avlade sitt gesällprov som yrkesmålare 1908. Under studieåren passade han på att på kvällstid studera teckning vid olika kvällskurser. Protegerad av friherre Nils Trolle på Trollenäs kunde han studera vid Rudolf Rud-Pedersens konstskola i Köpenhamn 1910-1911. Därefter sökte han sig till Stockholm där han 1913 arbetar som dekorationsmålare med en viss handledning från Carl Wilhelmson. På Wilhelmsons inrådan reste han 1914 till Tyskland för att studera tavelrestaurering vid Kunst- und Gewerbemuseum i Hamburg. På grund av första världskriget tvingades han återvända till Sverige¨och tog då en tjänst som konservator vid Röhsska konstslöjdmuseet 1915-1916. Han var därefter huvudsakligen verksam med restaureringar av kyrkor och kyrklig konst. Han arbetade bland annat i Fässbergs, Östads, Skållereuds och Torps kyrkor. Bland hans större arbeten var renoveringen av Pehr Hörbergs stora altartavla i Årstads kyrka. Bland hans profana arbeten märks restaureringen av konstföremål vid Björne säteri i Värmland och Gatenhielmska huset i Göteborg. Han medverkade i Skånska konstnärslagets utställning på Malmö museum 1913, Skånes konstförenings utställning i Malmö 1915, på Liljevalchs konsthall 1922 och i samlingsutställningar med Sveriges allmänna konstförening. Han medverkade som inbjuden gäst vid Internationelle Pelzwaaren Ausstellung i Leipzig 1930. Han var en ivrig jägare och naturvän och detta återspeglas i hans konst där han har utfört målningar med djurstudier och rena landskapsmålningar. Han var under 1930-talet en av de drivande bakom Kulturminnesföreningen Gatenhielm i Göteborg och skapandet av Gatenhielms byggnadsreservat. Nilsson är representerad vid några skolor i Göteborg samt med målningen Svanor på isen vid Gävle museum. (källa)
  7. Karl Isakson var son till Karl Fredrik Isaksson och Mathilda, född Andersson. Han växte upp under fattiga förhållanden i Stockholm, där han och systern Ester uppfostrades av en religiös ensamstående mor. Fadern, som tillverkade kassaskåp, dog innan sonen hunnit fylla ett år. Karl Isakson utbildade sig till yrkesmålare, och från 1891 följde han Tekniska skolans kvällskurser i teckning. Han gav handräckning åt Carl Larsson 1895, som då gjorde väggmålningarna för Nationalmuseums trapphall. (källa)
  8. Han var son till expressbudet Johan Andersson och Hilma Åberg och från 1955 gift med Eivor Olsson. Han började redan 1933 och göra trägubbar i slöjden och fick som 14-åring arbete hos en träbildhuggare i Malmö där han efter sex års lära och studier via kvällskurser i yrkesskolan Malmö kunde avlägga gesällexamen som träbildhuggare 1943. Han fortsatte sin utbildningen vid Skulpturskolan i Lund 1944–1945 för att sedan fortsätta på Konstfackskolan 1945–1949 samt vidare på Kungliga konsthögskolan 1949–1954 och under ett flertal studieresor till Italien och Frankrike. Han tilldelades Stora konstlotteriets stipendium 1956–1956. Från 1950 börjar Per-Erik jobba med fria former på Konstakademin. Per-Erik har fortsatt arbeta trots hög ålder och så sent som 2016, 95 år gammal jobbade han vidare med det han kallar Husiestilen 2000 där nya mönster och former projiceras fram enligt en egenutvecklad metod. Han medverkade i en internationell utställning för akademielever i Milano 1954 och medverkade i Sveriges allmänna konstförenings vårsalonger i Stockholm samt Skånes konstförenings utställning i Malmö. Han var representerad i utställningen Skulpturer i miljö som visades i Eskilstuna 1959 och i utställningen Tolv målare, tolv skulptörer i Malmö. Hans konst består av dekorativa skulpturelement för byggnader, fasadplattor av gjutjärn, murreliefer, smidesgaller, fontäner samt nonfigurativa och halvabstrakta kompositioner. Per-Erik Willö finns representerad vid bland annat Nationalmuseum, Malmö museum och med ett smidesgaller vid Moderna museet i Stockholm. (källa)
  9. Havel föddes i en välkänd intellektuell industrifamilj. Hans far var en förmögen affärsman med förbindelser med landets politiska ledning under mellankrigstiden 1920–1940. På grund av hans borgerliga bakgrund var Havels möjligheter till universitetsutbildning begränsade i det kommunistiska Tjeckoslovakien. Regimen tillät inte Havel att studera vidare sedan han hade avslutat sin skolgång 1951. I början av 1950-talet tvingades Havel att arbeta som assistent på ett kemiskt laboratorium under fyra år. Under tiden deltog han i hemliga kvällskurser för att avsluta sina gymnasiestudier, vilket han gjorde som privatist 1954. Av politiska skäl blev han inte antagen till någon humanistisk eftergymnasial utbildning. (källa)
  10. I en ålder då flickor vanligtvis inte gick vidare till högre utbildning såg pappan till att hans döttrar fick samma utbildning som var tillgänglig för pojkar. Hon gick klart gymnasiet vid 14 års ålder och gick in på Sophie Newcomb College , högskolan för kvinnor vid Tulane University, vid 15 års ålder där hon fick en examen i kemi, såväl som fysik och matematik. Hon tog examen 1935 och flyttade till Bryn Mawr College för att slutföra ett år av doktorandstudier. Hon flyttade sedan till Newcomb, där hon undervisade i kemi medan hon forskade på avancerad kvantitativ analys och fysisk kemi, organisk kemi, kinetik och termodynamik. När hon arbetade som lärare tog Ruth kvällskurser för att få sin magisterexamen från Tulane University. År 1948 fick hon doktorsexamen från University of Chicago, där hon genomförde fysisk kemisk forskning under ledning av Thomas F. Young. Hennes doktorsavhandling hade titeln "Aktivitetskoefficienter av HCl i ternära vattenhaltiga lösningar". Hon lämnade sitt jobb som Forskarassisten i Newcomb College 1953 för att jobba på USDA södra regionala forskningscentret vid US Department of Agriculture i New Orleans där hon tillbringade större delen av sin karriär. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.