Kärleksscen Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder kärleksscen, varianter, uttal och böjningar av kärleksscen

Kärleksscen synonym, annat ord för kärleksscen, vad betyder kärleksscen, förklaring, uttal och böjningar av kärleksscen.

Vad betyder och hur uttalas kärleksscen

Kärleksscen uttalas kär|leks|scen och är ett substantiv.

Ordformer av kärleksscen

Singular

kärleksscen
obestämd grundform
kärleksscens
obestämd genitiv
kärleksscenen
bestämd grundform
kärleksscenens
bestämd genitiv

Plural

kärleksscener
obestämd grundform
kärlekssceners
obestämd genitiv
kärleksscenerna
bestämd grundform
kärleksscenernas
bestämd genitiv

Kärleksscen är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet kärleksscen

  1. Operans första akt med kärleksscenen mellan Siegmund och Sieglinde (med bland annat Winterstürme wichen dem Wonnemond – Vinterstormar försvann inför våren) är troligen den mest lyriska akten bland Wagners operor. Sista aktens Valkyrieritten och slutscenen (Leb wohl, du kühnes, herrliches Kind – Farväl mitt modiga härliga barn) med eldmusiken är likaså populära klassiker. Slutscenen förekommer också som rent instrumentalt stycke. (källa)
  2. Men om Ariosto sålunda upptagit ett gammalt och av många andra bearbetat ämne, är han dock genom episk uppfinningsförmåga och stilens egendomliga behag fullt ursprunglig. Med lätt ironi vad gäller riddartiden för han läsaren från äventyr till äventyr, där vilda strider tecknade med avsiktlig överdrift växlar med tjusande och oftast skalkaktiga, stundom yppigt sinnliga kärleksscener. (källa)
  3. Filmen blev vad man kallar en skandalsuccé, främst på grund av att det unga kärleksparet badar nakna tillsammans och Ulla Jacobssons nakna bröst syns i närbild i en kärleksscen. Filmens moraliska aspekter liksom prästporträttet blev föremål för debatt. Prästens fördömande ord ekar onekligen av vad som framfördes i den tidigare debatten om det så kallade "dansbaneeländet". I filmen säger prästen: "Det unga släktet är inne på fel väg Inte heller landsbygden har förskonats. Falska profeter finns överallt Detta söndagsidrottande och vanhelgande av sabbatsdagen, söndagsdans och slippriga sånger", vilket kan jämföras med vad den bekante "Tvååkersprästen" Gustaf Grände (1900–1980) skrev i en insändare (Scen och Salong 7/1941): "Över hela landet tränger en våg av smuts, skam och swingkultur. Den kommer från storstädernas danslokaler och gör just nu sitt segertåg bland landsbygden och de mindre städernas ungdom.". (källa)
  4. Cypern på 1400-talet. Otellos skepp går in i hamnen efter segerrikt krig mot turkarna. Det råder full storm och på landet råder stor fruktan att skeppet ska förlisa. Jago, besviken och avundsjuk på att Cassio utnämnts till kapten, börjar intrigera för att Cassio ska komma i onåd och får Cassio och Montano att duellera, vilket gör att Otello degraderar Cassio. Akten avslutas med en kärleksscen mellan Desdemona och Otello. (källa)
  5. Från och med 2001 – Ett rymdäventyr använde sig Kubrick mestadels av redan producerad klassisk musik i sina filmer, i två fall (i A Clockwork Orange och The Shining) blev de elektroniskt omarbetade av Wendy Carlos. Han använde sig också ofta av glad popmusik på ett ironiskt sätt, speciellt i scener med förödelse och förstörelse, ofta i filmernas eftertexter eller slutscener. Kubricks filmer ses oftast som ironiska, kyligt observerade på avstånd. Men ett återkommande drag är en förtätad närvaro där vi kan identifiera oss med huvudpersonens känslor. I dessa scener tränger en stark känslosamhet fram. Vi betraktar inte längre scenen på avstånd utan dras in i karaktärens känslor. Ett exempel är scenen där huvudpersonen Alex i A Clockwork Orange återvänder till sitt föräldrahem och blir avvisad, och sedan djupt deprimerad. Andra exempel ur Barry Lyndon, kärleksscenen på balkongen till tonerna av Schubert eller scenen där Barry och Lady Lyndons son dör i sjuksängen. Här finns en intensiv empati som lätt glöms bort på grund av Kubricks omtalade ironiska stil. (källa)
  6. De expressiva naturskildringarna får här, till skillnad från de tidigare operornas illustrerade naturmusik, en avgjort psykologisk roll. Huvudpersonernas känslor förmedlas av naturen och framför allt av floden Volga. Den är närvarande ända från första aktens början fram till självmordet, till och med i kärleksscenen. Vid ovädersscenens höjdpunkt förstärker de rasande naturelementen Katjas skräck, som stegras till vansinne. (källa)
  7. Ett första manuskript med denna titel skrevs av Per-Axel Branner och Oscar Hemberg. Manuskriptet förvaras på Svenska Filminstitutets bibliotek. På första sidan har Vilhelm Bryde, då produktionschef på Svensk Filmindustri, skrivit följande PM daterat 31.7.1932: "Ett lätt och underhållande sommarmanus. Detaljanm. kunna göras, då inspelningen en gång är bestämd. Skönhetstävlan: det sämsta, måste ytterligare bearbetas. Slutet för enkelt. Sista kärleksscenen däremot mycket bra. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.