Orkesterdike Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder orkesterdike, varianter, uttal och böjningar av orkesterdike

Orkesterdike synonym, annat ord för orkesterdike, vad betyder orkesterdike, förklaring, uttal och böjningar av orkesterdike.

Vad betyder och hur uttalas orkesterdike

Orkesterdike uttalas ork|ester|dike och är ett substantiv.

Orkesterdike betyder:

Ordformer av orkesterdike

Singular

orkesterdike
obestämd grundform
orkesterdikes
obestämd genitiv
orkesterdiket
bestämd grundform
orkesterdikets
bestämd genitiv

Plural

orkesterdiken
obestämd grundform
orkesterdikens
obestämd genitiv
orkesterdikena
bestämd grundform
orkesterdikenas
bestämd genitiv

Orkesterdike är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet orkesterdike

  1. Scenen är den plats där de medverkande framträder. Den del av teaterbyggnaden, som innesluter själva scenen kallas scenhus och den del av detta, som ofta sträcker sig högt ovanför scenen kallas scenvind, där man förvarar hängningar, nedsänkbara kulisser, dekorelement, teknik och strålkastare, samt ridå. En ridå är en barriär av tyg (respektive eldskyddande järnridå), som skiljer salongen från scenen. Ridån dras för att markera föreställningens början och slut och för att dölja dekormiljöer och scenbyten i mellanakterna (pauserna). Den del av scenen som sträcker sig ut mot salongen framför ridån kallas proscenium. På framför allt äldre teatrar finns häri inrymt en liten lucka eller upphöjning för sufflören att döljas under. Vid scenkanten (rampen) finns ibland även ett orkesterdike för en teaterorkester att nedsänkt inrymmas i. Bakre delen av scenen avgränsas av en fond (kanske en halcirkelböjd rundhorisont) och svarta byxor för att dölja det som inte tillhör scenbilden. (källa)
  2. Unreal Estate är en balett i en akt, med koreografi av Carina Reich och Bogdan Szyber och musik av Entombed. Den var ett beställningsverk för Kungliga Baletten och hade urpremiär på Kungliga Operan i Stockholm den 15 februari 2002. Föreställningen byggde på kontrasten mellan två mycket olika traditioner: klassisk balettdans och death metal. Entombed framförde musiken live i Operans orkesterdike och på dess scen. Operan varnade i programbladet för hög ljudvolym och tillhandahöll hörselskydd för publiken i garderoberna. (källa)
  3. Då Biografteatern Victoria, ritad av arkitekten och byggmästaren Axel Stenberg, invigdes 9 september 1912 blev den stadens största och främsta premiärbiograf med 500 publikplatser på parkett och balkong och orkesterdike med två flyglar. Som invigningsfilmer visades en dokumentär från Slottet i Fontainebleau, En äventyrslysten flicka, Svenska flottans undervattensbåtar och deras övningar i vår skärgård samt Hennes hjälte. 1916 genomfördes vissa smärre förändringar interiört och 1925 tog Malmö Biograf AB över verksamheten. I takt med den ökade konkurrensen minskades antalet sittplatser till 393 mer bekväma säten 1936 och då Svensk Filmindustri 1942 blev huvudägare av Malmö Biograf AB togs även delar av balkongen bort. (källa)
  4. Sufflören håller traditionellt till i ett trångt utrymme under scen vid mitten av scenens framkant (ovanför orkesterdiket). Utrymmet döljs för publiken av en liten upphöjd påbyggnad, detta kallas sufflörlucka. De är då alltså endast synliga för sångarna/skådespelarna på scenen. Tekniska landvinningar har möjliggjort luftväxling och små bildskärmar, bland andra tekniska förbättringar, för att underlätta deras arbete. Numera sitter teatersufflörer ofta i stället på en stol med publiken i teatersalongen. (källa)
  5. Buster Keatons kännetecken var fysisk komik kombinerat med ett nollställt ansiktsuttryck, vilket renderade honom smeknamnet "Stenansiktet". Likt många av den tidens komiker kom han från vaudevilletraditionen, och han uppträdde med sina föräldrar redan från tre års ålder under namnet "De tre Keatons". Familjens scennummer gick ut på att Keaton var ett olydigt barn och hans far kastade runt med honom, in i kulisserna, ned i orkesterdiket och ibland ut i publiken. Det fanns en lag som förbjöd barn under sju år att delta i scenföreställningar, och i staten New York var the Gerry Society särskilt nitiskt i sina kontroller, något som medförde stora besvär för familjen Keaton. Föräldrarna anklagades upprepade gånger för barnmisshandel, men Buster Keaton menade senare att han aldrig tagit skada eller knappt fått blåmärken utan att han lärt sig god fallteknik och att han hade kunnat skratta då fadern kastade honom. Han noterade emellertid att detta inte gav lika god respons från publiken som när han behöll ett neutralt uttryck, sitt "stenansikte". (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.