Passionshistoria Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder passionshistoria, varianter, uttal och böjningar av passionshistoria

Passionshistoria synonym, annat ord för passionshistoria, vad betyder passionshistoria, förklaring, uttal och böjningar av passionshistoria.

Vad betyder och hur uttalas passionshistoria

Passionshistoria uttalas pass|ions|hist|oria och är ett substantiv.

Ordformer av passionshistoria

Singular

passionshistoria
obestämd grundform
passionshistorias
obestämd genitiv
passionshistorien
bestämd grundform
passionshistoriens
bestämd genitiv

Passionshistoria är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet passionshistoria

  1. Arma Christi, ungefär Kristi vapen, även kallade passionsredskapen, är föremål hämtade ur passionshistorien. Passionshistorien är berättelsen om Jesus fängslande, dom, korsfästelse, begravning och uppståndelse som den återges i de fyra evangelierna i Nya Testamentet i Bibeln. Föremålen är vapen i heraldisk mening och vapen med meningen verktyg, som Jesus behövde för att uppnå sina mål. Samtliga föremål har enskilt vördats bland de kristna, de syns avbildade symboliskt på kristna byggnader och konstverk. De flesta föremålen eller delar av dem har återupptäckts och vördas som reliker i kyrkor. Avbildningar av föremålen innehåller en eller flera av dessa och korset Jesus korsfästes på finns nästan alltid med. Flera ingår också i korsvägsandaktens fjorton stationer. (källa)
  2. Ett annat mästerverk är det år 1522 i stadskyrkan, eller församlingskyrkan i Güstrow, Pfarrkirche St. Marien in Güstrow, uppställda högaltarskåpet, som tillverkades i Jan Bormans verkstad i Bryssel. Staden Barlachstadt Güstrow ligger i Mecklenburg-Vorpommern i norra Tyskland belägen cirka 45 km söder om Rostock. Det ungefär 5,5 meter breda och 4,5 meter höga altaret anses vara ett av de största och mest magnifika bildträskulpturerna från Jan Bormans verkstad i Bryssel och är ett av de viktigaste snidade altarna i norra Tyskland. På den mellersta helgedomen och på vingarna visar han scener från Passionshistorien. De sex målningarna på bakväggen visar Maria, den heliga Katarina liksom apostlarna Petrus och Paulus. År 1880 återställdes högaltarskåpet genom omfattande restaurering. Under andra världskriget skadades en vinge av altarskåpet hårt av fukt. Guldbronsen som användes 1951 vid reparationsarbetena oxiderade starkt över tid och blev svart. Vid tidigare bearbetning hade stora delar av guldet översprutats med en röd färg. Men nu lyser altaret igen "i sin prakt", sa Elisabeth Taetow. För att göra det möjligt för besökarna att se konstverket nära kan de låna kikare i församlingskyrkan. Från 11 till 13 september 2015 firades restaureringen med en stor fest och gudstjänst. (källa)
  3. Efter Segerstedts bortgång, och då svenska media ej längre behövde frukta Tyskland, frigjordes en ström av artiklar. På många håll i världen dök samtidigt hans namn upp, exempelvis BBC kommenterade Segerstedts bortgång i sin europautsändning på påskdagen 1945: "Han var trogen under de mörkaste timmarna av vår tids långa passionshistoria, då många andra sviktade. Han tillhörde dem som bli martyrer eller hjältar. Det var täta pilskurar kring Torgny Segerstedt under hans kamps dagar, det vajar seger- och fredspalmer över hans sista läger." The Times skrev om honom — "en stor svensk och en stor europé". Även i amerikanska tidningar fick han dödsrunor. Fransk radio och franska PEN-klubben hyllade honom som "Europas samvete". Till och med i tysk radio skildrades hans gärning under 1945. (källa)
  4. Berättelsen är en tragikomisk passionshistoria som handlar om en byggmästare som förälskar sig i en överklasskvinna som han gör ett byggjobb åt. Novellen utgavs först av Novellix 2013 och ingår i Klas Östergrens Samlade noveller (2015). (källa)
  5. Under stilla veckan hålls ofta andakter eller gudstjänster som berättar om vad som hände under de sista dagarna i Jesus liv. Det är ett drama som brukar kallas passionsdramat och därför kallas gudstjänsterna för passionsgudstjänster. Numera är det dock på sina håll brukligt att man samlas för läsning av passionshistorien under de tre vardagarna i veckans början. (källa)
  6. Samtliga åtta valvytor återger scener ur passionshistorien, det vill säga Jesus lidandes historia. Motiven är ett gott exempel på "Biblia pauperum" det vill säga "De fattigas bibel". Bilderna blev en pedagogisk del i prästens predikan för alla de som inte kunde läsa eller som inte hade råd med en bibel. (källa)
  7. I domkyrkan står tre välbevarade flanderska, medeltida altarskåp, som Riksantikvarieämbetet 1978 benämnde som kyrkans "förnämnsta inventarier" och "internationellt berömda klenoder". Skåpet vid högaltaret, kallat Roggeskåpet, är från 1480–1490 med bilder från julens evangelium och, när man öppnat skåpet, passionshistorien. Det tillverkades i Flandern och färdigställdes i Bryssel 1490. Skåpet är skänkt av biskop Kort Rogge och är ett av Sveriges största altarskåp, samt det största i kyrkan. (källa)
  8. Altartavla i sidoskeppet med scener ur passionshistorien utförd av Sölve Olsson. (källa)
  9. Altarskåpet vid högaltaret i Strängnäs domkyrka från 1480-1490 är det så kallade Roggeskåpet. Det har bilder från julens evangelium och, när man öppnat skåpet finns bilder från passionshistorien. Skåpet är tillverkat i Flandern och 1490 färdigställdes det i en verkstad i Bryssel och anses vara ett av de kostbaraste altarskåp som någonsin levererats från staden. Det har nu sin plats på högaltaret i domkyrkan. Skåpet är skänkt av biskop Kort Rogge och är ett av Sveriges största altarskåp. Roggeskåpet vid högaltaret i domkyrkan är det största och märkligaste av kyrkans medeltida altarskåp. (källa)
  10. När målade bonader först dyker upp är okänt, men i prästgården vid Helgafjell på Island omtalas 1186 en bonad, som skall ha varit "steint", vilket kan tolkas som att de var målade. 1247 sägs kungsgården i Bergen ha dekorerats med "steinum klaedum". Ett av de äldsta bevarade exemplen på målade bonader i Sverige är två smala refiller från Alfta socken i Hälsingland. Båda härrör förmodligen från 1400-talet. En bonad från Rygnestad i Norge med motiv av Sankt Göran och draken antas ursprungligen vara tillverkad i Östergötland på 1400-talet. Ett gavelstycke, en bonad avsedd att kläda gaveln i en ryggåsstuga, målad med motiv ur passionshistorien, har påträffats i Kinderåsen, Ovikens socken i Jämtland. Bonaden dateras till 1500-talet. Från 1500-talet härrör flera målade bonader påträffade i Hälsingland. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.