Personalutveckling Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder personalutveckling, varianter, uttal och böjningar av personalutveckling

Personalutveckling synonym, annat ord för personalutveckling, vad betyder personalutveckling, förklaring, uttal och böjningar av personalutveckling.

Vad betyder och hur uttalas personalutveckling

Personalutveckling uttalas pers|on|al|ut|veckl|ing och är ett substantiv.

Ordformer av personalutveckling

Singular

personalutveckling
obestämd grundform
personalutvecklings
obestämd genitiv
personalutvecklingen
bestämd grundform
personalutvecklingens
bestämd genitiv

Plural

personalutvecklingar
obestämd grundform
personalutvecklingars
obestämd genitiv
personalutvecklingarna
bestämd grundform
personalutvecklingarnas
bestämd genitiv

Personalutveckling är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet personalutveckling

  1. HRM har sitt ursprung i Human Relations, som växte fram som en motrörelse till den tidigare så kallade Taylorismen som bildades av Frederick Winslow Taylor. HR fokuserar på de mänskliga faktorerna i ett företag, bland annat behovet av att känna sig erkänd och känna grupptillhörighet. Human Relations (Elton Mayo) slogan innehöll ord som demokratisk arbetsdelning, medbestämmande och motivation. Vidare kom HR att utvecklas till HRM som var en ny typ av personalfunktion som fokuserade på bl.a. rekrytering, personalutveckling, karriärsfrågor samt könsroller och motivation. Tidigare hade fokus legat på att få personalen att må bra, nu fanns en tydlig strategi för att personalen skulle prestera så bra som möjligt i företagets syfte.
  2. Dave Ulrich räknar upp olika funktioner HRM har, såsom affärsstrategier, omstrukturering av organisationsprocesser samt dialoger mellan anställda och ledning. I praktiken innebär dessa planering, rekrytering, personalutveckling samt personalunderhåll. Dessa fyra områden och deras funktioner delar en del gemensamma komponenter som är nödvändiga för att nå mål inom organisationen. Planering innebär att antalet anställda samt deras kvaliteter ska tillgodose organisationens mål. Rekrytering handlar om att hitta dessa medarbetare som planeringsfunktionen har kommit fram till. För att sedan utveckla och utbilda medarbetarna så finns personalutvecklingsfunktionen. Personalunderhållsfunktionen finns till för att medarbetarnas behov ska bli tillgodosedda såsom grupptillhörighet, välmående, möjlighet till utveckling och saker som kan verka små, såsom en kaffemaskin. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.