Problemställning Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder problemställning, varianter, uttal och böjningar av problemställning

Problemställning synonym, annat ord för problemställning, vad betyder problemställning, förklaring, uttal och böjningar av problemställning.

Vad betyder och hur uttalas problemställning

Problemställning uttalas pro|blem|ställ|ning och är ett substantiv.

Ordformer av problemställning

Singular

problemställning
obestämd grundform
problemställnings
obestämd genitiv
problemställningen
bestämd grundform
problemställningens
bestämd genitiv

Plural

problemställningar
obestämd grundform
problemställningars
obestämd genitiv
problemställningarna
bestämd grundform
problemställningarnas
bestämd genitiv

Problemställning är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet problemställning

  1. Globaliseringen förändrar den geografiska organisationen av produktion, företagande, institutioner, marknader osv. Detta skapar i sin tur förändrade förhållanden för samhällen och människor. Den förändrade ekonomiska geografin får till följd att exempelvis tidigare existerande maktstrukturer, rika och fattiga länder, förändras. En viktig problemställning blir därför att utreda hur samhällen förhåller sig till de pågående förändringarna. (källa)
  2. I den västerländska kulturen uppfattas lidande och död som ett ont. Med en annan uppfattning skulle teodicéproblemet inte försvinna, men kunna förenklas något. Man kunde till exempel betrakta döden som en befrielse. Vanligtvis går dock inte sådana föreställningar ihop med idén om en allsmäktig och god Gud, eftersom denne är upphovet till skapelsen. Den antike tänkaren Boethius föredrog att vända på problemställningen och istället fråga sig var det goda kommer ifrån och varför vi utgår från att det goda är normen. Även detta är emellertid en förutsättning när man talar om en allsmäktig och god skapargud. (källa)
  3. Hur flytande gränsen mellan dem är, framträder typiskt i de olika förmedlande riktningarna: "rationell supranaturalism", "supranaturell rationalism" o.s.v. För den nutida teologin ter sig hela den problemställning, från vilken båda riktningarna utgick, efter Schleiermachers banbrytande insats som antikverad, och det måste därför verka vilseledande att, såsom dock alltjämt stundom sker, sammanblanda frågan om kristendomens "supranaturalism" i allmännare bemärkelse med frågan om värdesättandet av den av "supranaturalismen" i trängre, kyrkohistorisk mening företrädda ståndpunkten. (källa)
  4. Många av de konstyttringar som blev resultatet av postmodernismen hade redan existerat under det tidiga 1900-talet, men det var i och med postmodernismen som dessa uttryck formulerades och många av de konstnärer som arbetade inom det postmoderna fältet var också aktiva med att plocka fram och visa upp tidigare konstnärer som arbetat med liknade problemställningar. (källa)
  5. Delar av det teoretiska materialet har att göra med evolutionära frågeställningar (punkterna e och f ovan), medan resten har att göra med specifika problemställningar kopplade till klassificering. (källa)
  6. En vanlig missuppfattning är att högt sidantal generellt värderas högre vid betygssättning, men det egna arbetets resultat och slutsatser är långt viktigare. Tvärtom bör studenter eftersträva att uttrycka sig effektivt och hålla sig till en röd tråd, och att endast redovisa sådana källor och resultat som underbygger slutsatserna. Betygssättning och eventuella kompletteringsuppgifter baseras i hög grad på studiens nyhetsvärde, på att slutsatserna är välunderbyggda, på författarens förmåga att försvara sitt arbete i samband med muntlig presentation, på författarens insikt om studiens svagheter, på författarens uppvisade förståelse och förmåga att applicera kunskaper och färdigheter från utbildningen på nya problemställningar, på rapportens begriplighet, med mera. Krav på sidantal och omfattningen av det egna arbetet varierar mellan vetenskapsområdets tradition och förutsättningar. (källa)
  7. Inom utbildningsdebatten ställs ofta borgerliga och konservativa bildningsideal (ursprungligen formulerade av Wilhelm von Humboldt) i motsatsställning till så kallade nyttoideal i utbildningen. Bildningsideal har förändrats under historien och skiljer sig mellan olika akademiska traditioner och tänkare, men i debatten har ofta bildning förknippats med högre studier inom filosofi eller kulturvetenskaper, studier av latin, läsande av klassiska skönlitterära verk, grundforskning och teoretiska studier. Nyttoideal förknippas i debatten däremot med yrkesutbildning (exempelvis ingenjörsutbildning), entreprenörskap, tillämpad forskning (på uppdrag av näringslivet) och tillämpad akademisk undervisning. Bildningsideal inom exempelvis matematikundervisning innebär att fokusera på bevisteori och förståelse för matematikens filosofi medan nyttoideal kan innebära att öva färdigheter i att använda beräkningsverktyg och att lösa problemställningar som är vanligt förekommande i tillämpningsämnen. (källa)
  8. Biomekanik studerar och analyserar mekaniska problem i organiska (biologiska) system. Utgångspunkt för dessa analyser är mekaniska lagar, som används för att studera vilken inverkan krafter har på levande vävnad. En definition av begreppet kan vara "applicerandet av mekaniska principer i studier av levande organismer". Problemställningar som omfattas av biomekaniken spänner från försök på astronauter i tyngdlöst tillstånd, forskning på patienter med olika rörelsehandikapp och studier av djurarters rörelsemönster till analyser av vilka teknikvariationer som är de mest gynnsamma i olika idrotter. (källa)
  9. Examensarbete utförs vanligen för en uppdragsgivare, exempelvis forskare, ett företag eller en myndighet, med eller utan ekonomisk ersättning, medan akademiska uppsatser ofta innebär större frihet att formulera egna problemställningar. Examensarbeten kan utföras i arbetslivet, och har då likheter med praktik, men måste även uppfylla den akademiska världens krav på att uppvisa och fördjupa kunskaper och färdigheter erhållna under utbildningen, och att generera ny kunskap genom att dra nya slutsatser eller besvara en frågeställning. Alternativt kan arbetet utföras i samarbete med en forskningsgrupp på ett universitet. (källa)
  10. Användaren av verktyg för databrytning väljer bland en uppsättning algoritmer och diagram som lämpar sig för olika typer av analys och problemställningar, och för olika typer av data. Användaren testar och jämför vilken algoritm och vilka parameterinställningar som ger bäst reliabilitet eller tydligast diagram inom rimlig beräkningstid för det aktuella problemet. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.