Produktutveckling Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder produktutveckling, varianter, uttal och böjningar av produktutveckling

Produktutveckling synonym, annat ord för produktutveckling, vad betyder produktutveckling, förklaring, uttal och böjningar av produktutveckling.

Vad betyder och hur uttalas produktutveckling

Produktutveckling uttalas pro|dukt|ut|veckl|ing och är ett substantiv.

Ordformer av produktutveckling

Singular

produktutveckling
obestämd grundform
produktutvecklings
obestämd genitiv
produktutvecklingen
bestämd grundform
produktutvecklingens
bestämd genitiv

Plural

produktutvecklingar
obestämd grundform
produktutvecklingars
obestämd genitiv
produktutvecklingarna
bestämd grundform
produktutvecklingarnas
bestämd genitiv

Produktutveckling är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Produktutveckling på Engelska

  • product development

Hur används ordet produktutveckling

  1. Immateriella investeringar: En mycket blandad grupp som kan bestå av rättigheter som patent och upphovsrätt, men även svåröverskådliga kostnader som forskning, produktutveckling och utbildning. Enligt vissa studier utgör denna grupp mer än hälften av alla investeringar i svenska företag. (källa)
  2. Produktutveckling – processen att utveckla en idé till ny produkt eller att förbättra en redan befintlig produkt. (källa)
  3. Inom produktutveckling och utveckling av tjänster används kravspecifikationen som ett styrande dokument för hur befintliga eller nya produkter ska utformas. Under utvecklingsprocessen kontrolleras framtagna förslag gentemot kravspecifikationen för att bekräfta att kraven uppfylls. Uppfylls de inte bearbetas detaljer eller koncept tills önskvärt resultat framställts. (källa)
  4. Genom ta reda på i vilket steg i produktionskedjan miljöpåverkan är som störst, kan företagen rikta sina miljöansträngningar åt rätt håll och skapa ett effektivt miljöledningssystem. Det finns också stöd och metoder för att använda resultat av LCA för exempelvis produktutveckling och marknadsföring. (källa)
  5. I akademiskt avseende är management tvärvetenskapligt och förknippas bland annat med byråkrati, PR, kunskapsutveckling, företagsstrategier, produktutveckling, kapital, kvalitetssäkring, och personalfrågor. Många termer är engelska lånord, till exempel outsourcing, benchmarking, portfolio, frilans och gruppdynamik. (källa)
  6. Maskinteknik är ursprungligen teknik och ingenjörsvetenskap som grundar sig på klassisk mekanik. I bredare bemärkelse behandlar det produktutveckling, konstruktionsteknik, maskinelement, kvalitetsteknik, produktion, konstruktion och projektledning. (källa)
  7. Itera var en plastcykel som utvecklades 1980 och började serietillverkas 1982. Cykeln tillverkades av Heva AB och Vilhelmina Plast AB, som också formsprutade och monterade, medan bolaget Itera AB svarade för idé och produktutveckling. (källa)
  8. Att skapa en produktmix innebär planering och att utveckla rätt typ av produkt som kommer att tillfredsställa fullt kundernas behov. En produkt har flera dimensioner, till exempel storlek och vikt, produktionsvolym, produktkvalitet, produktutveckling, sortiment, märkesnamn, förpackning, produkttestning, garantier och service efter köpet och liknande. Dessa dimensioner kallas kollektivt produktmix. (källa)
  9. Produktutveckling är processen att utveckla en idé till ny produkt eller att förbättra en redan befintlig produkt. Produktutveckling innebär metoder och tekniker för hur produkter ska utvecklas på ett tillfredsställande sätt. Ett företag kan anskaffa sig nya produkter på två sätt. Det ena är genom förvärv, vilket innebär att man köper ett helt företag, ett patent eller en licens som tillåter företag att producera ett annat företags produkter. Det andra är genom att företaget själv skapar nya originalprodukter, förbättringar av produkter, produktmodifieringar och nya märken som företaget utvecklar. När ett företag ska ta fram nya produkter går de igenom ett flertal faser. Dessa är idégenerering, idéhantering, konceptutveckling och test, utveckla en marknadsföringsstrategi, affärsanalys, produktutveckling, testmarknadsföring och slutligen kommersialisering. Nya produkter är viktiga för både konsumenter och marknaderna som säljer produkterna. För konsumenterna skapar det nya lösningar och variation. Marknaden däremot behöver nya produkter för att kunna växa, vilket innebär att företaget ständigt behöver förnya sig. Innovation kan dock vara kostsamt och riskfyllt, bland annat eftersom nya produkter möter tuffa odds. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.