Provflygning Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder provflygning, varianter, uttal och böjningar av provflygning

Provflygning synonym, annat ord för provflygning, vad betyder provflygning, förklaring, uttal och böjningar av provflygning.

Vad betyder och hur uttalas provflygning

Provflygning uttalas prov|flyg|ning och är ett substantiv.

Ordformer av provflygning

Singular

provflygning
obestämd grundform
provflygnings
obestämd genitiv
provflygningen
bestämd grundform
provflygningens
bestämd genitiv

Plural

provflygningar
obestämd grundform
provflygningars
obestämd genitiv
provflygningarna
bestämd grundform
provflygningarnas
bestämd genitiv

Provflygning är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Provflygning på Engelska

  • test flight

Hur används ordet provflygning

  1. Vid STAL i Finspång pågick ett svenskt utvecklingsarbete med jetmotorerna Glan och Dovern under Curt Nicolins ledning. Efter att motorerna testkörts på marken i Finspång ansåg man att man kunde inleda flygutprovningen. För att få tillgång till ett lämpligt provflygplan kontaktade Flygförvaltningen det brittiska flygministeriet för att köpa en Lancaster som kunde användas vid de svenska provflygningarna. (källa)
  2. Under andra världskriget tillfrågades Hughes om det var möjligt att tillverka ett flygplan, som kunde transportera trupp och material till Europa då de tyska ubåtarna i Atlanten gjorde att många konvojfartyg sjönk. Lösningen som Hughes presenterade var Hughes H-4 Hercules, en flygbåt tillverkad av trä och med åtta motorer. När flygplanet var klart för provflygning 1947, var kriget över och amerikanska försvaret var inte längre i behov av flygplanet utan ville bryta kontraktet. Det fanns även en misstanke om att flygplanet på grund av sin storlek inte skulle kunna flyga. För att bevisa att flygplanet fungerade genomförde Hughes provflygningen ensam 2 november 1947. Planet flög knappt 70 sekunder rakt fram över Long Beach. Efter flygningen bestämde Hughes att inga andra skulle få flyga med flygplanet. Flygplanet förvarades i en väl bevakad hangar i 25 år. Hösten 1992 skeppades planet i delar till Evergreen Aviation och Space Museum i McMinnville, Oregon, dit det anlände i februari 1993 och restaurerades i flera år. (källa)
  3. När flygplanet levererades från fabriken i april 1927 inledde Nungesser ett flygutprovingsprogram för att hitta brister i konstruktionen samt för att bekanta sig med flygplanet. De flesta flygningarna genomfördes runt Villacoublay och Chartres. Vid en av provflygningarna nådde man hastigheten 207 km/h och flyghöjden 4 900 m. Man genomförde inga testflygningar med maximal bränslelast ombord, eftersom Nungesser var medveten om riskerna. Året före drabbades René Fonck i sitt startförsök i en flygning till New York av brand. (källa)
  4. Planerna kantades av rykten om att det skulle ske ett rymdmöte mellan två bemannade rymdfarkoster. Ett ökat tempo i uppskjutningarna under föregående månader tycktes tyda på att de obemannade provflygningarna slutfördes med en farkost större än Voschod, i en bana med vinkeln 51-52 grader mot ekvatorn. (källa)
  5. När man återvände till Kitty Hawk 1901 medförde man en förbättrad variant av glidflygplanet från 1901. För att öka lyftkraften var vingarna större. Man flög med flygplanet från 27 juli 1901 till 17 augusti 1901, under den tiden genomfördes knappt etthundra flygningar med pilot. Dessutom flög man det i experimentsyfte som en linstyrd drake. Det visade sig att den nya vingen inte var helt lyckad, när flygplanet belastades med en pilot ökade vikten så pass mycket att spryglarna som bar upp vingbeklädnaden ändrade form. När vingprofilen ändrades förstördes vingens aerodynamiska form och lyftkraften minskades. Trots att man förstärkte spryglarna kunde man inte nå upp till den beräknade lyftkraften. Dessutom fungerade inte vridning av vingen som tänkt, ibland svängde flygplanet i motsatt riktning mot den ansatta vridningen. Efter att provflygningarna upphört ställdes flygplanet in i ett litet skjul, men under höststormarna rasade skjulet och flygplanet förstördes. När man återkom 1902 var vingarna det enda man tog tillvara, resten av flygplanet övergavs. (källa)
  6. I huvudrollerna ser vi de tre bröderna Hallman som alla blev piloter i Flygvapnet. Den äldste brodern Per är flyglärare på F 5 Ljungbyhed samtidigt som den yngste brodern Olle är aspirant där. Under en övning roar sig Per med busflygning i en Sk 15 tätt intill ett tåg. Plötsligt upptäcker han att ett ras vid sidan om banvallen en bit längre fram medfört att en stenbumling lagt sig på spåret. Han lågflyger nu intensivare för att påkalla tågpersonalens uppmärksamhet. En flicka ombord på tåget ser hans flygningar och förstår att något är fel och drar i nödbromsen. Efter en utredning av disciplinbrottet med busflygningen tvingas Per att ta avsked trots att hans flygning räddat tåget. Efter avskedet från Flygvapnet tar Per anställning som provflygare på B 17 och B 18 vid SAAB. Där stöter han samman med Britta, flickan från tåget. En dag då Per är uppe i en mycket riskabel provflygning märker Britta att han inte är henne likgiltig. Då han landar välbehållen, rusar hon emot honom. Inom kort är de förlovade. Medan Per och Britta är hemma hos Pers föräldrar kommer ett meddelande om att Åke har försvunnit under en navigeringsflygning. Hela flottiljen söker honom, och även Per och Olle ger sig hastigt av hemifrån för att delta i efterspaningarna. (källa)
  7. Staden ligger 1 500 meter över havet i den centrala delen av Anderna. Temperaturen ligger på 21 grader året runt och staden kallas därför "den eviga vårens stad". Årstiderna består av två regnperioder (vinter) och två torrperioder (sommar) per år. Flygplatsen har en 3 500 meter lång landningsbana som skall användas av Airbus A380 under provflygning till Sydamerika. (källa)
  8. Provflygningar av prototyperna utfördes synnerligen omsorgsfullt och metodiskt, eftersom flygplanets konstruktion var så nydanande i flera avseenden. Prototyperna led inledningsvis av Dutch roll, ett slags instabilitet som fick flygplanet att utföra allt större sicksacksrörelser i girplanet. Detta problem åtgärdades genom att man införde ett girplansdämparsystem (eng. yaw damper control system) som gav sidroderutslag automatiskt för att kompensera de slingrande rörelserna. Prototyperna hade en tendens att lyfta nosen och det löstes genom små styrfenor kallade vortex generators på vingarna vilka framkallade turbulens för att undvika att luftströmmarna lämnade vingytan. (källa)
  9. Den skulle ha invigts i maj 2016, men detta sköts upp på grund av problem med vindförhållandena. Det sydafrikanska flygbolaget Comair hade vunnit budgivningen om en flyglinje, men kunde inte flyga reguljärt med den Boeing 737 de hade tänkt sig, och man visste för lite om vindförhållandena för att veta vilka plantyper som passade. Mindre plan som klarar kortare banor skulle vara en fördel, eftersom man behöver landa med högre hastighet för att inte stalla vid en vindkantring, men de flesta mindre plan har inte tillräcklig räckvidd (åtminstone med tanke på bristen på reservflygplatser i närheten). Den första landningen av ett flygplan skedde 15 september 2015, i syfte att prova ut systemen. Under perioden från maj 2016 till oktober 2017 fanns ingen reguljärtrafik, men det förekom annan trafik såsom provflygningar, taxiflygningar och ambulansflyg. Ett för tidigt fött barn räddades genom den första ambulansflygningen den 3 juni 2016. Den första passagerarflygningen skedde 3 maj 2017. Det var en charterflygning som gjordes eftersom fartyget som trafikerar ön hade tekniska problem. (källa)
  10. Efter kriget återvände han till Glesch för att arbeta vid sin pappas tryckeri för att senare arbeta som tryckare i Eschweiler. Han kom i kontakt med Antonius Raab 1926 som startat flygplansfabriken Raab-Katzenstein i Kassel, Raab behövde en flyglärare och flyginstruktör till kunder som köpte flygplan från fabriken. Fieseler nappade på erbjudandet och lämnade arbetet som tryckare. Utöver lärararbetet blev det mycket test och provflygningar för fabrikens räkning. Under dessa flygningar utvecklades Fieselers skicklighet som uppvisningsflygare. Hans popularitet som uppvisningsflygare blev så pass stor att han kunde begära bra betalt bara för sin medverkan. Med pengarna han tjänade som stuntpilot lät han Raab-Katzenstein tillverka ett uppvisningsflygplan som han själv konstruerat Fieseler F 1. Med flygplanet deltog han i ett flertal uppvisningsflygningar och flygplanet visade sig ha mycket goda egenskaper för avancerad flygning. Tillsammans med Raab konstruerade och tillverkade han Raab-Katzenstein RK-26 Tigerschwalbe som ett aerobatics och avancerat skolflygplan. Fieseler har även gått till flyghistorien som den första pilot som utförde flygbogsering av ett segelflygplan. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.