Refusera Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder refusera, varianter, uttal och böjningar av refusera

Refusera synonym, annat ord för refusera, vad betyder refusera, förklaring, uttal och böjningar av refusera.

Synonym till refusera

Vad betyder och hur uttalas refusera

Refusera uttalas re|fus|era [-us- äv. -ys-] och är ett verb -de.

Refusera betyder:

Ordformer av refusera

Aktiv

refusera
infinitiv
refuserar
presens
refuserade
preteritum
refuserat
supinum
refuserande
presens particip
refusera
imperativ

Passiv

refuseras
infinitiv
refuseras
presens
refuserades
preteritum
refuserats
supinum

Perfekt particip

refuserad en
~ + subst.
refuserat ett
~ + subst.
refuserade den/det/de
~ + subst.

Refusera är ett verb

Verb (av lat. verbum, ord), ordklass som innefattar ord som uttrycker handlingar, skeenden, processer, tillstånd och liknande. En vanlig minnesramsa, som även finns i många andra varianter, är Verb är någonting man gör, cyklar, tutar, springer, kör. Exempel på verb är redigera, skriva, åldras, må, trivas, sjunga, ljuga. Eller helt enkelt ord man kan sätta att framför.

Andra språk

Refusera på Engelska

  • reject - turn down, decline, her poems were rejected

Hur används ordet refusera

  1. Det franska konstlivet dominerades under 1800-talet av konstskolan Académie des Beaux-Arts. Den mäktiga skolan hade också avgörande inflytande på för försäljningen så viktiga årliga utställningen Salongen. Den blivande impressionisten Edouard Manet fick ett verk antaget vid Salongen 1861. När han 1863 skickade in verket Frukost i det gröna (Le Déjeuner sur l'herbe) blev han dock refuserad. Verket i sig är dock inte impressionistiskt utan realistiskt. Det refuserades för att det föreställde en naken kvinna som antogs befinna sig i ett sexuellt sammanhang. Refuseringen ledde till protester, vilket ledde till att Napoleon III lät öppna De refuserades salong (Salon des Refusés) samma år. Där visades till exempel Manets refuserade tavla. Andra målare som fanns med där var Pissarro, Jongkind, Chintreuil, och Fantin-Latour, alltså några impressionister men inte samtliga. Fler impressionister tilläts visa sina verk vid Salongen 1866, men i flera fall hade de sänt in en större och en mindre tavla, och bara fått den mindre antagen. Författaren och konstkritikern Émile Zola blev rörelsens språkrör, bland annat genom att rikta skarp kritik mot juryn vid Salongen, som starkt präglades av den konservativa konstsyn som gällde vid Académie des Beaux-Arts. (källa)
  2. Experiment med fjärrsyn har skett åtminstone sedan början av 1900-talet. Wasielewskis och Tischners försök med fröken v.B. (pseudonym) publicerades 1920 och 1921. Waslielewski menade sig stå i klärvoajant förbindelse med v.B. då han befann sig i Thüringen och hon vid Rivieran på 800 kilometers avstånd. Tio år senare publicerade författaren Upton Sinclair arbetet Mental Radio i vilket han redogör för sina experiment med hustrun Mary som påstods kunna följa makens förehavanden på avstånd oavsett om hon var i vaket eller sovande tillstånd. Hettinger publicerade 1952 Telepathy and Spiritism där han beskriver experiment med transatlantisk fjärrsyn. 1974 publicerades en uppmärksammad artikel av fysikerna Russell Targ och Harold Puthoff i tidskriften Nature: "Information Transfer under Conditions of Sensory Shielding". Redaktionen förklarade i numrets ledare att Targs och Puthoffs rapport uppvisade flera allvarliga metodologiska brister och egentligen borde refuserats men man publicerade artikeln för att stimulera och lyfta fram en diskussion snarare än tränga undan den. I artikeln redogjorde författarna för hundratals lyckade experiment vid Stanford Research Institute och menade att vem som helst som är öppen för möjligheten kan fjärrse. Targ och Puthoff lanserade också den nya termen remote-viewing och utvecklade sina teorier vidare i egna boken Mind-Reach. Andra forskare visade så småningom att Targs och Puthoffs experiment led av sådana metodologiska brister att deras resultat inte alls ger det stöd åt en fjärrsynshypotes som Targ och Puthoff menade. (källa)
  3. I slutet av 40-talet började Britt G. Hallqvist översätta, till att börja med rim och ramsor från engelska, tyska och franska för barnantologin Min Skattkammare. Genombrottet som översättare kom med översättningen av T.S. Eliots Old Possum's Book of Practical Cats (De knepiga katternas bok) 1949. Författardebuten var med en barnbok på vers, Rappens på Blåsopp, 1950. Den gavs ut på Bonniers förlag efter att ha refuserats av Astrid Lindgren på Rabén och Sjögren. Den renderade författaren Svenska Dagbladets litteraturpris samma år. (källa)
  4. Efter att först ha blivit refuserad av Bonniers förlag gavs boken Pippi Långstrump ut av Rabén och Sjögren i november 1945. Denna följdes av ytterligare två romaner och ett flertal kortare berättelser och bilderböcker. (källa)
  5. Romanen refuserades av Bonniers då en utgivning med hänvisning till positionen föräldrarna - Alva och Gunnar Myrdal - satt på var en känslig fråga. (källa)
  6. Ravel tog med sin musikaliska komedi ståndpunkt mot den överdrivna känslosamheten hos sådana operatonsättare som Jules Massenet, och mot tanken om drifterna som människans drivkraft som präglade Debussys symbolistiskt gåtfulla Pelléas och Mélisande. Ravel leker här med tidsbegreppet på ett originellt och uppfinningsrikt sätt: den bestämda tid under vilken urmakaren går sin rond genom staden, den oändligt långsamma tid som älskarna upplever när de gömmer sig och kärleksstundens snabbt bortrinnande tid. Dessutom sätts mekanik och sexualakt på ett spirituellt sätt i relation till varandra, såväl i musik som i text. En modern fransk version av den traditionella commedia dell'arte, som vid dess tillkomsttid i Frankrike rent av betraktades som frivol och därför ursprungligen refuserades av Albert Carré, direktören för Opéra-Comique. (källa)
  7. Författare som själva bekostar upptryckning och marknadsföring av sina böcker, sägs ge ut dem "på eget förlag", även kallat egenutgivning (self-publishing på engelska). Detta är vanligt bland författare som har skrivandet som hobby eller som blivit refuserade upprepade gånger. Upplagorna är vanligen mindre än hos de större förlagen. Men egenutgivning, som fått ett uppsving via beställtrycktekniken de senaste åren, är inte längre ett entydigt kvalitetsmärke. Det är heller inte de stora förlagens utgivning, som alltmer fokuserats på storsäljare baserade på ytlig populärlitteratur eller med kändisar som författare. (källa)
  8. Mellan jag var 19 och 22 skrev jag i rask takt tre romaner. Två av dem snabbt refuserade. Den tredje var det ett bokförlag som tände på ordentligt. Flera lektörer skulle läsa. Så kom samtalet: "Alla är väldigt positiva. Vi tar ett avslutande möte på telefon på fredag klockan tre". Jag köpte och satte en champagneflaska på bordet. Så ringde de och sa: "Vi är så ledsna, den här veckan har vi fått in en annan roman som handlar om precis det du har skrivit om. Och vi tycker den är bättre". (källa)
  9. Tävlingen, som utvecklades ur ett internt arrangemang på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 1991, består av deltävlingar på varje musikhögskola, från vilka två bidrag går vidare till en riksfinal som roterar mellan de städer där skolorna är belägna. Enligt legenden startade SMASK då två studenter i Stockholm tröttnade på att få sina bidrag refuserade i Melodifestivalen. De valde då att hålla sin egen tävling. Året därpå hakade de andra skolorna på och inom fyra år hade alla skolor egna uttagningar. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.