Snitthastighet Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder snitthastighet, varianter, uttal och böjningar av snitthastighet

Snitthastighet synonym, annat ord för snitthastighet, vad betyder snitthastighet, förklaring, uttal och böjningar av snitthastighet.

Vad betyder och hur uttalas snitthastighet

Snitthastighet uttalas snitt|hast|ig|het och är ett substantiv.

Ordformer av snitthastighet

Singular

snitthastighet
obestämd grundform
snitthastighets
obestämd genitiv
snitthastigheten
bestämd grundform
snitthastighetens
bestämd genitiv

Plural

snitthastigheter
obestämd grundform
snitthastigheters
obestämd genitiv
snitthastigheterna
bestämd grundform
snitthastigheternas
bestämd genitiv

Snitthastighet är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet snitthastighet

  1. "Freys" är ett av Stockholms äldsta varumärken och går tillbaka till hästen Frey (eller Frej) som, riden av underlöjtnant Per Carlberg, vann en mycket uppmärksammad distansritt mellan Jönköping och Stockholm. Tävlingen gick mellan den 3 och 6 oktober 1895 från Jönköping över Västerås till Stockholm, och Frey vann de då 45 milen på tiden 44.22,30 timmar, vilket motsvarade en snitthastighet på cirka 10 km/h inklusive vila. (källa)
  2. Säsongen 1969 som fortsatte i JW Automotives och Gulf Racing Teams regi tog Jacky Ickx och Jackie Oliver två segrar. Först i Sebring 12-timmars och sedan i Le Mans 24-timmars som betecknas som ett av de mest dramatiska och i varje fall det jämnaste Le Mans lopp som körts där den endast 24-årige Ickx gick i mål som segrare efter att medvetet ha gått fram till sin bil i stället för att springa, spänt fast sig i lugn och ro och startat som sista bil i startfältet i protest mot den riskfyllda Le Mans starten när de andra förarna sprang fram till bilarna över startbanan för att köra iväg så fort som möjligt utan att anse sig ha tid att spänna fast sig. Redan under första varvet så kraschade och omkom John Woolfe med en privat Porsche 917 och orsaken ansågs vara att han inte var fastspänd och inte hann stänga förardörren ordentligt förutom att han var ovan vid den svårkörda och snabba bilen. Detta var sista året som den klassiska springande Le Mans starten användes och den förbjöds året därpå på grund av olycksrisken. Vinnarbilen Ford (GT40P/1075) med tillverkningsnummer 1075, var den första bilen någonsin att vinna Le Mans med samma chassi som året innan och till dags dato en av tre bilar att vinna tävlingen med samma chassi. Trots att Forden vunnit Le Mans tre gånger i rad föregående år så ansågs den föråldrad och utan egentlig vinstchans på grund av sin relativt höga vikt gentemot konkurrenterna för 1969 års Le Mans, särskilt i förhållande till Porsche 917 som då var helt nyutvecklad och obeprövad men trots det klar favorit men svårkörd med sin stora motoreffekt och höga topphastighet. Även Porsche 908 var ansedd som favorit att vinna tävlingen. Det enda som gick sönder på Ford GT 40:an under loppet var ett mindre läckage på avgassystemet, annars så gick bilen felfritt förutom sedvanligt byte av hjul och bromsbelägg och andra depårutiner som påfyllnad av bensin, olja och kylarvätska. Segermarginalen mot Hans Hermann i en Porsche 908 efter 24 körda timmar var endast ett par sekunder eller 110 meter efter 372 körda varv med en snitthastighet av 208 km/h efter att de passerat varandra flera gånger under varje varv under den sista timmen av tävlingen. Ickx låg alldeles bakom Hermann och slipstreamade och körde sedan om honom under inbromsning innan kurvorna eftersom Porschens bromsar börjat ta slut men Porschen hade något högre toppfart och körde om på rakorna. Ickx körde till slut om under inbromsning innan en kurva under sista varvet. Aldrig tidigare hade eller senare har någon vunnit tävlingen med så liten marginal. Ford GT 40:an vann därmed Le Mans för fjärde året i rad och slutade sin sista säsong med en andraplats i VM-tabellen. När Jacky Ickx på måndag morgon körde hem från tävlingen mot Paris i sin privata Porsche 911 så körde plötsligt en bil upp framför honom vid staden Chartres, Ickx bromsade och väjde men fick sladd, kraschade mot en stolpe och hans bil blev skrot men han hade varit fastspänd och kunde kliva ur oskadd. (källa)
  3. Rohan Dennis vann den inledande tempoetappen med en medelhastighet av 55,446 km/h, den snabbaste snitthastigheten någonsin i ett tempolopp i Tour de France. Australiensaren blev därmed den första som fick ikläda sig den gula ledartröjan under tävlingen. Under den andra etappen spelade kraftiga kantvindar en stor roll. Klungan splittrades och stora favoriter som Nairo Quintana och Vincenzo Nibali tappade knappt en och en halv minut på etappsegraren André Greipel. Schweizaren Fabian Cancellara tog över ledartröjan. Den tredje etappen vanns av Joaquím Rodríguez medan Chris Froome tog över ledartröjan. (källa)
  4. Man passerade bland annat inte den stora staden Girona i norr, på grund av dåtidens dåliga vägstandard. 34 cyklister ställde upp på startlinjen vid den första etappen och endast 22 av dem kom i mål tre dagar senare. Snitthastigheten var på den tiden imponerande 23 km/h. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.