Teaterfestival Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder teaterfestival, varianter, uttal och böjningar av teaterfestival

Teaterfestival synonym, annat ord för teaterfestival, vad betyder teaterfestival, förklaring, uttal och böjningar av teaterfestival.

Vad betyder och hur uttalas teaterfestival

Teaterfestival uttalas teater|fest|iv|al och är ett substantiv.

Ordformer av teaterfestival

Singular

teaterfestival
obestämd grundform
teaterfestivals
obestämd genitiv
teaterfestivalen
bestämd grundform
teaterfestivalens
bestämd genitiv

Plural

teaterfestivaler
obestämd grundform
teaterfestivalers
obestämd genitiv
teaterfestivalerna
bestämd grundform
teaterfestivalernas
bestämd genitiv

Teaterfestival är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet teaterfestival

  1. Den västerländska teatern har utvecklats ur de årliga Dionysosfesterna i antikens Grekland. Varje år ordnade man en fest till guden Dionysos' ära och som en av traditionerna byggde man då en arena för körsång. Kören bestod av dels kör, dels en försångare som sjöng en växelsång med kören. Snart började försångaren att tala istället vilket så småningom utvecklades till att försångaren skulle föreställa en person (dramats protagonist). Kören fungerade som ett språkrör åt den aktuelle dramatikern. Senare började även en motspelare agera, en så kallad antagonist. I det antika Grekland ordnade man årliga teaterfestivaler där tre antika dramatiker fick tävla med fyra pjäser var, tre tragedier och ett lustspel. På den tiden var teater, som så mycket annat, ett nöje förbehållet för Greklands medborgare (fria män) och det var bara män på scenen, även i kvinnorollerna. Man använde även masker som förstärkte rösten genom en tratt vid maskens munöppning. Skådespelarna bar också 'koturner' som var en typ av halvmeterlånga skor, även stora mantlar och huvudbonader (onkos) bars för att skådespelarna skulle synas bra. (källa)
  2. Amatörteater är teater utförd av amatörer, det vill säga av personer som inte har skådespel som yrke men som hobby, och som vanligen inte får betalt för sin insats. Amatörteatergrupper framför scenkonst såsom studentspex, teaterpjäser, revyer, dramatisering av historiska händelser, musikaler, operetter, pantomim eller olika shower. Flera amatörteaterföreningar leder studiecirklar och organiserar teaterfestivaler för ung scenkonst. (källa)
  3. 1988-95 samarbetade hon med den belgiske avantgarderegissören Michael Laub och gjorde flera turnéer till Europas internationella Dans- och Teaterfestivaler. 1996 framförde hon sitt första solostycke "The solo". (källa)
  4. Joachim Staaf började dansa hos Lasse Kühler när han var tolv år och var med i många shower redan i ung ålder. Han gick Balettakademiens ettåriga förberedande danslinje i Stockholm och började därefter på den treåriga yrkesdanslinjen, men slutade på Balettakademin efter två år för att vidareutbilda sig i Los Angeles istället. Han hade i mitten av 1980-talet en roll då After Dark satte upp en show i Stockholm med Billy Goodson som koreograf. Åren därefter studerade han dans i Los Angeles och var med i flera shower i Sverige, bland annat Zarah the musical på Intiman. Joachim Staaf är den första och hittills enda svenska manliga dansare som varit solist och förstedansare på Moulin Rouge i Paris. Under en 16-årsperiod (1988–2004) gjorde han över 8 000 föreställningar på Moulin Rouge. I Paris kom han i kontakt med och studerade för dramapedagogen Jack Garfein, för vilken han utbildade sig till skådespelare och regissör. Staaf finns också citerad i Mr. Garfeinds bok med ett exempel på hur man resumerar en pjäs ur en skådespelares synvinkel. Staaf var under några år representerad skådespelare av Lisa King på Kingtalent i Vancouver. han medverkade i pjäser både i Paris och på teaterfestivalen i Avignon. (källa)
  5. Pippo Delbono har en traditionell teaterutbildning från Savona. På utbildningen träffade han den argentinske skådespelaren Pepe Robledo som han haft ett samarbete med sedan dess. I början av 1980-talet flyttade de till Holstebro i Danmark och deltog i projektet Farfa vid Odin Teatret under ledning av skådespelerskan Iben Nagel Rasmussen. Pippo Delbono bildade sin egen teatergrupp Compagnia Pippo Delbono 1987 och debuterade som regissör med Il tempo degli assassini (Mördarnas tid) som hade premiär på den internationella teaterfestivalen i Santarcangelo di Romagna och sedan turnerade i Italien, Tyskland, Schweiz, Spanien, Sydamerika och Irak. Samma år engagerades Delbono vid Tanztheater Wuppertal där han deltog i en produktion under ledning av Pina Bausch, vilket haft stor inverkan på hur hans teaterspråk utvecklades. 1992 inleddes ett samarbete med Università degli Studi di Parma vilket resulterade i en uppsättning av William Shakespeares Henrik V som bjöds in att gästspela hos Royal Shakespeare Company. Uppsättningen är Delbonos enda uppsättning av ett konventionellt drama. Förutom av skådespelare och dansare består teatergruppen av människor som Delbono kommit i kontakt med genom olika projekt, däribland en tidigare uteliggare, en förståndshandikappad och en dövstum tidigare mentalpatient. Förutom av Pina Bausch är Delbonos teaterspråk präglat av Pier Paolo Pasolini, Samuel Beckett och Tadeusz Kantor liksom av österländsk fysisk teater. 2013 spelade Compagnia Pippo Delbono Amore e carne (Kärlek och kött) på Avignonfestivalen. Bland utmärkelser han tilldelats kan nämnas Premio Europa New Theatrical Realities 2009. (källa)
  6. Teaterkontoret var en sammanslutning av de fria teatergrupperna Teater Arken, Teater Glädjetår, Ros och Dynamit och gycklargruppen Bröderna Florin. Lokalerna, inkluderande hemmascenen och ett omfattande kostymförråd, ligger i anslutning till Sundsgården utanför Helsingborg. Idag används vanligen namnet Teater Arken istället för Teaterkontoret. Teater Arken/Teaterkontoret har som mål att skapa resurser och bistå med kunskap som behövs för att ta fram och administrera produktioner och driva projekt inom svensk och internationell scenkonst. En stor del av Teater Arkens/Teaterkontorets verksamhet består av att tillhandahålla teaterteknik och produktionstekniskt kunnande. Sundsgårdens folkhögskola baserar också sina teaterutbildningar på dess kompetens och möjlighet till praktik. Sedan 2001 arrangerar Teater Arken/Teaterkontoret teaterfestivalen Frotté. Teater Arkens grundare är Ingvar Rimshult. (källa)
  7. Hon har spelat i flera olika slags teaterproduktioner som till exempel engelskspråkig komedi, The Blue Koala, på Boulevardteatern (2008), improvisationsteater på TP-teatern, Den dramatiska kommitténs En plats för betraktande (Teaterfestivalen 5×Nytt, 2010), turnerande familjeproduktionen Trollsommar (2011), Skyddat bo på Teater Giljotin (2011) och dramatiseringen av Candide med Bombina Bombast på Södra teatern (2012). (källa)
  8. Hon har också arbetat med vittnesteater och dokumentärteater. Tillsammans med den tyska regissören Georg Zheno grundade hon i januari 2015 "De fördrivnas teater", en teater där flyktingar från Donbass kunde berätta om sina öden. Hon leder dessutom flera teaterfestivaler i Ukraina. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.