Trafikökning Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder trafikökning, varianter, uttal och böjningar av trafikökning

Trafikökning synonym, annat ord för trafikökning, vad betyder trafikökning, förklaring, uttal och böjningar av trafikökning.

Vad betyder och hur uttalas trafikökning

Trafikökning uttalas traf|ik|ök|ning och är ett substantiv.

Ordformer av trafikökning

Singular

trafikökning
obestämd grundform
trafiköknings
obestämd genitiv
trafikökningen
bestämd grundform
trafikökningens
bestämd genitiv

Plural

trafikökningar
obestämd grundform
trafikökningars
obestämd genitiv
trafikökningarna
bestämd grundform
trafikökningarnas
bestämd genitiv

Trafikökning är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet trafikökning

  1. År 1843 utarbetades den hamnplan som omfattade Stora och Lilla Bommens hamnar med sina strandområden samt Stenpiren. En ny hamnplan tillkom 1857, främst på grund av järnvägarnas framväxt och Västra stambanan beräknades medföra stora trafikökningar för Göteborg. Här ingick en fortsatt utbyggnad kring Stora- och Lilla Bommens hamnar, från Järnvågen, strax väster om Vallgraven, till den västra delen av Gullbergskajen i öster. Dessa arbeten var klara kring 1874. Bergslagsbanan medförde att Gullbergskajen byggdes ut åt öster och den nya banans hamnspår förlades dit. Hamnbanan på Gullbergskajen stod klar 1879, då Bergslagsbanan invigdes i sin helhet. Om man bortser från hamnkanalerna, är Stenpiren från 1845 hamnens äldsta kaj. Det var framför allt den ökade trafiken i samband med ångfartygens och Göta Kanals tillkomst, som ställde krav på en betydligt större och djupare hamn. (källa)
  2. En provisorisk sändare på 40 W för telegrafi på kortvåg installerades 1925. Efter installationer av kortvågsändare med gradvis högre uteffekt installerades i december 1930 en kortvågsändare på 1 kW som med global täckning i princip var i drift 24 timmar om dygnet, med korta driftavbrott, i nära 20 år. Då trafiken på långvåg och kortvåg påverkade varandra, flyttades kortvågsmottagningen 1930 till befintliga mottagarstationen Kungsbacka radio/SAK:s lokaler i Kungsbacka, med fjärrstyrning av sändarna på "Gnistängen". Göteborg radio hade nu också börjat använda sin slutliga anropssignal SAG. Utrustning för gränsvågstelefoni med en 200W sändare installerades och 1936 öppnades den officiellt för trafik. För att undvika störningar så placerades telefoni-mottagarstationen i en privat villa i Fiskebäck i sydvästra Göteborg med anropssignal Göteborg radio/SDG. År 1942 installerades en 2 kW sändare för gränsvågstelefoni, och räckvidden för telefonikontakter ökade därigenom till att täcka större delen av Atlanten. Trafikökningen medförde att nya lokaler behövde byggas, och planering inleddes 1938 för ett nybygge av en mottagarstation på Onsalahalvön väster om Kungsbacka, med nya telegrafisändare placerade vid Vallda cirka 6 km norr om mottagarstationen, men på grund av andra världskriget kom inte byggnation igång förrän efter kriget. År 1947 skrevs avtal mellan Telegrafverket och Sjöräddningssällskapet (SSRS) om att kustradiostationerna skulle sköta "larmning och koordinering" vid sjöräddningsfall. Senare fick kustradiostationerna officiellt uppgift som sjöräddningscentraler (Maritime Rescue Coordination Centre, MRCC) och det område där sjöräddningsinsatser leddes från Göteborg radio blev hela västkusten från Strömstad till Falsterbo, samt Vänern och Vättern. (källa)
  3. Bredbandskollen lanserades 24 oktober 2007 och har utvecklats av Internetstiftelsen i samarbete med Post- och telestyrelsen och Konsumentverket, men drivs idag i egen regi av Internetstiftelsen. Det är en vidareutveckling av programvaran TPTEST i form av en webbtjänst. Den 5 mars 2008 figurerade Bredbandskollen i TV-programmet Plus, vilket fick tjänsten att gå ner på grund av trafikökningen. Det resulterade i nya serverinköp. (källa)
  4. Syftet med Botniabanan var att skapa en modern järnvägssträckning längs med Norrlandskusten. Det rådde kapacitetsbrist på stambanan genom övre Norrland, som är långsam, kurvig och backig och byggd enligt antikustprincipen. Ökad kapacitet för gods på järnväg var en viktig orsak till att Botniabanan byggdes. Banan började trafikeras fullt ut från augusti 2012 och ger en direkt kostnadsbesparing för den intensiva godstrafiken och möjliggör en trafikökning. Man kör tyngre och därmed färre godståg, och de stannar mer sällan eftersom det då blir två banor (stillastående tåg är olönsamma). (källa)
  5. En av de mest betydelsefulla industrietableringarna för järnvägens del var när Roma sockerbruk öppnade 1894. Brukets behov av sockerbetor gav upphov till en kraftig trafikökning varje höst under betkampanjerna och denna utveckling blev även bidragande orsak till att ytterligare järnvägsbolag startade på ön. Som en följd av sockerbrukets närvaro blev Roma snart öns största knutpunkt eftersom GJ där mötte både Klintehamn–Roma Järnväg (KlRJ) och Slite–Roma Järnväg (SlRJ). (källa)
  6. Behovet av trafikökning bedöms vara stort och det, i princip, enda sättet att få dubbelspår är att bygga en tunnel under stadsdelen Tågaborg. Investeringskostnaderna bedöms dock vara omfattande. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.