Trafikteknisk Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder trafikteknisk, varianter, uttal och böjningar av trafikteknisk

Trafikteknisk synonym, annat ord för trafikteknisk, vad betyder trafikteknisk, förklaring, uttal och böjningar av trafikteknisk.

Vad betyder och hur uttalas trafikteknisk

Trafikteknisk uttalas traf|ik|tekn|isk och är ett adjektiv -t -a.

Ordformer av trafikteknisk

Böjning (i positiv) trafikteknisk en ~ + subst. trafiktekniskt ett ~ + subst. trafiktekniska den/det/de ~ + subst.

Trafikteknisk är ett adjektiv

Adjektiv är en ordklass. Orden i denna ordklass anger egenskaper som stor eller grön, eller tillstånd som stängd eller öppen. Adjektiv talar om hur någonting annat (ofta ett substantiv) är eller uppfattas, till exempel "en fin bil". En vanlig minnesramsa (som även finns i många andra varianter) är: ”Adjektiven sedan lär, hurudana tingen är, till exempel sur och tvär.” Själva ordet "adjektiv" kommer av latinets adjectivum (av adjicere, tillägga).

Hur används ordet trafikteknisk

  1. Typsektionen, som dokument och projekeringsverktyg, bidrar till trafiksäker framkomlighet genom att de facto uppmuntra väghållaren att hitta lösningar som ger vägen en jämnhet i trafikteknisk standard, till exempel i övergångar mellan olika vägavsnitt. En väg med hög grad av jämnhet i sin trafiktekniska standard blir från trafikantens perspektiv mer förutsägbar, och förenklar därmed för trafikanten att framföra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt. (källa)
  2. Linjeväxel är en trafikteknisk/trafiksäkerhets term som indikerar att en växel ligger på linjen mellan två stationer och inte ingår i en station. Linjeväxeln behöver bevakas på annat sätt än en på station förekommande växel. Termen förekommer fortfarande i Sverige men används inte officiellt längre där man refererar till växel vid linjeplats. (källa)
  3. År 1944 tillsatte SJ en rälsbussutredning med uppgift att dels utreda de befintliga konstruktioner som fanns, dels försöka skapa ett bedömningsunderlag för framtida spårburen transport med rälsbuss. I september 1945 kom utredningens första betänkande där man bland annat föreslog att framtida konstruktioner skulle vara helt i stål och inte som tidigare plåtklädda träkorgar. Man föreslog också att tekniska lösningar skulle omfatta multipelkopplingsmöjlighet, det vill säga möjligheten att koppla samman flera rälsbussar till rälsbusståg. SJ:s maskintekniska byrå tog fram principritningar och kravspecifikationer men överlät detaljprojektering och -konstruktion på de järnvägsverkstäder som skulle komma att leverera de nya fordonen. SJ var fullt medvetna om det uppsving som landsvägstrafiken skulle få efter andra världskriget. Redan under 1930-talet hade man utrett och kommit fram till att i stort sett alla enskilda järnvägsföretag skulle förstatligas eftersom många av dem befann sig i mycket dålig ekonomisk sits. Att lägga ned dessa järnvägar skulle samtidigt skapa problem för de allmänna transporterna och därför beslöt man att nästan alla privatbanor skulle tas över av staten från 1939. Det dåliga trafikunderlaget på dessa banor, och den dyra transportlösningen med ångdrift bidrog till att SJ valde att satsa mycket kraftigt på rälsbussen som trafikteknisk lösning. Samtidigt ansåg man att införandet av moderna fordon skulle höja resestandarden betydligt samt korta ned restiderna, båda viktiga faktorer för att kunna konkurrera med landsvägstrafiken. (källa)
  4. En trafikteknisk förkortning vid telegrafitrafik, se Q-förkortningar. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.