Turbopropplan Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder turbopropplan, varianter, uttal och böjningar av turbopropplan

Turbopropplan synonym, annat ord för turbopropplan, vad betyder turbopropplan, förklaring, uttal och böjningar av turbopropplan.

Vad betyder och hur uttalas turbopropplan

Turbopropplan uttalas turbo|prop|plan [tur´b- el. -pråp´-] och är ett substantiv -et; pl. turbopropplan.

Turbopropplan betyder:

Ordformer av turbopropplan

Singular

turbopropplan
obestämd grundform
turbopropplans
obestämd genitiv
turbopropplanet
bestämd grundform
turbopropplanets
bestämd genitiv

Plural

turbopropplan
obestämd grundform
turbopropplans
obestämd genitiv
turbopropplanen
bestämd grundform
turbopropplanens
bestämd genitiv

Turbopropplan är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet turbopropplan

  1. Bombardier Aerospace var under en period världens tredje största flygplanstillverkare och tillverkade allt från privat- och passagerar- till amfibieflygplan. Produktionen av amfibieplan lades ned år 2015, och alla rättigheter till dessa överläts 2016 till Viking Air. Turbopropplanet Bombardier Dash 8-Q400 som ingår i Bombardier Q Series, blev omtalat i media efter återkommande problem med landningsstället. I november 2018 meddelades att Viking Air övertagit även DHC-8 Dash 8-produktlinjen. Bombardier tillverkade även en serie jetplan för regionaltrafik, Bombardier CRJ700/900/1000. Den 25 juni 2019 tillkännagavs att Bombardier överlåtit alla rättigheter till CRJ-programmet till den japanska industrikoncernen Mitsubishi. Efter att inneliggande order fullföljts förväntas produktionen av CRJ-planen upphöra under andra halvan av år 2020. (källa)
  2. Lithuanian Airlines (senare FlyLAL) var etablerat som det litauiska huvudflygbolaget efter självständigheten 1991 och ärvde Aeroflots Vilnius-baserade flotta av Tupolev Tu-134, Jakovlev Jak-40, Jak-42 och Antonov An-24, An-26-flygplan, men snabbt ersattes dessa Sovjetplan av moderna Boeing 737 och Boeing 757 jetplan och Saab 340 och Saab 2000 turbopropplan. (källa)
  3. Specifikationerna till planet togs fram 1962 . Den första flygningen med prototypen genomfördes den 27 februari 1965 . Planet är vid den här tidpunkten världens största flygplan . Den 16 juni 1965 flygs prototypen till Paris för flygmässan som ska hållas där, det är första gången som planet visas för väst . Det är vid mässan i Paris som planet får sin NATO-kodbeteckning" Cock" . Det talas från sovjetiskt håll om att bygga en passagerarversion av planet, en version som skulle ha möjlighet att ta 724 passagerare . Den användes för att evakuera sovjetiska rådgivare ifrån Egypten under 1970-talet, då ett stort antal flög med detta plan. Någon passagerarversion av planet byggs aldrig . Huruvida det någonsin funnits seriösa planer på att göra ett passagerarplan eller inte är svårt att säga, men planet är ett specialflygplan för tunga godstransporter och kroppen har få fönster vilket är en försvårande faktor. Det är fullt möjligt att det hela bara var skrämselpropaganda. Men hade ett sådant plan byggts och sålts till väst hade det varit en svår konkurrent för Boeing med flera, på tunga medeldistanslinjer. Det var planerat att bygga 100 stycken flygplan av typen och att det sista planet ska levereras 1974 . Till sist byggdes 67 stycken Antonov 22 mellan 1966 och 1973 . Av de plan som producerades flög ca 50 stycken för Aeroflot och de resterande för militären (enligt källa har bara ett få tal Antonov 22 flugit civilt, källa säger att flertalet har flugit under civil täckmantel för att få lättare landningstillstånd). Planet har inte exporterats under Sovjettiden . 1986 går planets tjänstgöring mot sitt slut då planet börjar ersättas av sin efterträdare Antonov 124. Den sista mer kända uppgiften för flygplanstypen var att transportera vingarna till Antonov 124 på ryggen från Tasjkent i Uzbekistan till Kiev i Ukraina . Hur många plan som fortfarande är i tjänst är oklart. Helt klart är att 1998 var ca 40 stycken i aktiv tjänst flertalet inom krigsmakten . Antonov 22 har tillverkats i två versioner, An-22 Antheus och An-22a , av vilka An-22 är den äldre. Version An-22a blev den primära serietillverkade modellen. Det som skiljer de två modellerna åt är bränslesystemet och att An-22a har modernare och uppdaterade instrument samt radar . Antonov 22 var när den kom världens största flygplan (rekordet övertogs senare av Lockheed Martin C-5 Galaxy ), planet är världens största turbopropplan . Motorerna är världens största turbopropmotorer . Antonov 22 har innehaft flera andra världsrekord vad gäller lastförmåga, störta lasten lyft till största höjd, med mera . Vad gäller rekorden för största turbopropplan med världens största turbopropmotorer tillsammans med Tupolev Tu-114 och Tupolev Tu-95 som har samma motorer och antal (4 stycken) är det troligen ett rekord som kommer att bestå, så vida vi inte får en ny oljekris som driver fram stor bränslesnåla turbopropplan. (källa)
  4. Bombardier har köpt upp De Havilland Canada som konstruerat turbopropplanen Dash 8 Q100, Q200 och Q300. Dash 8-Q400 är däremot en konstruktion enbart gjord av Bombardier. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.