Underpris Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder underpris, varianter, uttal och böjningar av underpris

Underpris synonym, annat ord för underpris, vad betyder underpris, förklaring, uttal och böjningar av underpris.

Vad betyder och hur uttalas underpris

Underpris uttalas under|pris och är ett substantiv, böjs som ¹pris.

Ordformer av underpris

Singular

underpris
obestämd grundform
underpris
obestämd genitiv
underpriset
bestämd grundform
underprisets
bestämd genitiv

Plural

underpriser
obestämd grundform
underprisers
obestämd genitiv
underpriserna
bestämd grundform
underprisernas
bestämd genitiv

Underpris är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet underpris

  1. Orsakerna till att slavsystemet fick så stor ekonomisk betydelse går att spåra tillbaka till de puniska krigen mot Karthago på 200-talet och 100-talet f.Kr. Särskilt det andra puniska kriget 218-202 f.Kr. som i huvudsak utkämpades i nuvarande Italien ledde till stor förödelse av landsbygden. Otaliga byar och bondgårdar föröddes. Stora delar av landsbygdsbefolkningen strömmade in till städerna vilket ledde till en snabb urbanisering men även stora sociala missförhållanden. Många medlemmar i den romerska överklassen, nobiliteten, som bestod av den gamla aristokratin patricierna och mycket rika medlemmar bland plebejerna passade nu på att köpa upp stora markområden för underpriser. Urbaniseringen hade dock lett till brist på arbetskraft på landsbygden. Lösningen på detta problem blev att antalet slavar ökade mycket kraftigt. Romarnas ständiga erövringar försåg staten och överklassen med en aldrig sinande ström av krigsfångar, flertalet av dessa hamnade på latifundierna eller i gruvor. (källa)
  2. Le Boulevard de Montmartre, Matinée de Printemps var ett så kallat nazistisk stöldkonst. Målningen var i den tysk-judiske entreprenören och konstsamlaren Max Silberbergs (1878–1942) ägo från 1923 till 1935 då nazisterna tvingade honom att sälja verket till underpris. Den restituerades till Silberbergs familj år 2000 och lånades tillfälligt ut till Israel Museum. 2014 såldes den på Sotheby's auktionsbyrå för 19 682 500 brittiska pund. (källa)
  3. Harleys stora, 1701 grundlagda samling av sällsynta böcker och manuskript förökades hejdlöst av sonen Edward Harley, 2:e earl av Oxford och earl Mortimer, vilken av sin samlarmani drevs till ekonomisk ruin. Efter hans död såldes den dyrbart inbundna boksamlingen (50 000 böcker och nära 400 000 småtryck) till underpris åt en bokhandlare och skingrades sedan. Manuskripten inköptes 1753 för statens räkning och utgör nu The Harleian Collection i British Museum (katalog i 4 band, 1808–1812). Boksamlingen beskrevs i det av William Oldys med företal av Samuel Johnson utgivna verket The Harleian Miscellany (8 band, 1744–1746, ny upplaga i 10 band, 1808–1813). (källa)
  4. Fahlcrantz fick handledning av Deprez och Elias Martin och mot sekelskiftet 1800 fick han framför allt undervisning i landskapsmålning av Louis Belanger, som hade kommit från Frankrike 1798. Han tog livliga intryck av Belanger. Först väckte han uppmärksamhet med den stora duken Utsikt över Stockholm från Djurgården, som finns på Nationalmuseum i Stockholm. Sedan fick han en mängd beställningar och målade veduter, vyer, som komponerade landskap med berg, vattenfall och skogar, ofta i stämningsfull morgon- eller kvällsbelysning. Fahlcrantz blev den mest typiske romantikern i svenskt måleri. Mest lade han an på färgen med en helhetsverkan i guldbruna toner, under senare åren ofta i en violettblå kolorit. Fahlcrantz kost beundrades mycket av hans samtid, och han fick flera efterbildare. Han tog även intryck av Elias Martins landskapsstil, som efter studieresor i England återvänt till Sverige. För att klara sin ekonomi undervisade Carl Johan Fahlcrantz andra i ritning och han sålde sina tavlor till underpris för att få pengar till sitt uppehälle. (källa)
  5. Svenska Dagbladets Leif Furhammar beskrev Mitt hem är Copacabana som "Sucksdorffs hittills finaste långfilm" och Aftonbladets Jurgen Schildt kallade den för "en film som gör en oreserverat lycklig". Göran O. Eriksson skrev i Stockholms-Tidningen: "Bitvis är Mitt hem är Copacabana en nästan plågsamt vacker film. Den handlar – som så många av Sucksdorffs mest personliga arbeten – om hur friheten kränks och går förlorad, dess höjdpunkt är skildringen av en drakduell nere på plagen, där barnen från slummen nedlägger rikemansbarnens lyxdrakar för att sälja dem till underpris, en luftig och lycklig beskrivning av oberoendets triumf. I sådana avsnitt visar Sucksdorff en sinnlig omedelbarhet som är fullständigt avspänd och mycket ovanlig." Eriksson skrev att Sucksdorffs arbete "skulle komma bättre till sin rätt i en kortfilm" eftersom "hans material är disponerat för ett mindre format än det nu har fått", men att Sucksdorff har en "självständighet och en bildbegåvning" som gör honom oumbärlig som filmare, trots att han företräder en typ av filmskapande som är ur fas med tidens mode. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.