Utomhusreklam Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder utomhusreklam, varianter, uttal och böjningar av utomhusreklam

Utomhusreklam synonym, annat ord för utomhusreklam, vad betyder utomhusreklam, förklaring, uttal och böjningar av utomhusreklam.

Vad betyder och hur uttalas utomhusreklam

Utomhusreklam uttalas ut|om|hus|re|klam och är ett substantiv.

Ordformer av utomhusreklam

Singular

utomhusreklam
obestämd grundform
utomhusreklams
obestämd genitiv
utomhusreklamen
bestämd grundform
utomhusreklamens
bestämd genitiv

Utomhusreklam är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Andra språk

Utomhusreklam på Engelska

  • outdoor advertising

Hur används ordet utomhusreklam

  1. Den äldsta och enklaste formen av reklam är "mun till mun-metoden" det vill säga att ett rykte sprids mellan människor om en produkt eller tjänst. Denna ryktesspridning är en hörnsten i en stor del av reklamen, i synnerhet när verksamheter vill bygga ett starkt varumärke och stärka företagets anseende eller framtoning. När skriftspråket, böcker och senare boktrycket uppfanns tillkom möjligheten att nå konsumenter via nya vägar. Ett mer raffinerat sätt att marknadsföra sig blev att använda grafik för att upplysa om sin verksamhet. En skomakare kunde till exempel ha en skylt föreställande en sko utanför sin verkstad. Det gick då att producera ett reklambudskap som kunde lagras och transporteras samt nå ett stort antal personer vid olika tidpunkter och platser. Utvecklingen av reklam tog fart i västvärlden under 1800-talet i takt med att läskunnigheten ökade. Tidningar och tidskrifter publicerade reklam och började använda intäkterna för att finansiera sin verksamhet. Utomhusreklam, särskilt i städer, ökade. Under 1900-talet kom nya medier i form av radio, TV, film och senare även internet och andra digitala, interaktiva medier. Samtidigt utvecklades forskning runt reklam och lärdomar kom från beteendevetenskap såsom psykologi och sociologi. Under detta århundrade växte kunskapen om hur reklamen kan spela en avgörande roll för ett företags försäljning. Från 1980-talet och framåt har reklam alltmer knutits till utvecklandet av företags varumärken. Det har också inneburit att den vidare termen marknadskommunikation har blivit viktigare för att fånga den mängd områden och verksamheter som tidigare beskrevs som reklam. Ett tydlig illustration för denna förändring är Svenska Reklamförbundet som 2009 bytte namn till Sveriges Kommunikationsbyråer. (källa)
  2. En annonstavla (även reklampelare, engelska billboard), är en större skylt placerad utomhus där mycket folk passerar, till exempel på gator, torg och längs motorvägar. Annonstavlorna visar stora annonser för förbipasserande och är en typ av utomhusreklam. (källa)
  3. Utomhusreklam betecknar marknadsföring genom affischering, annonstavlor,digitala skyltar, och liknande utomhus. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.