Utställningsrum Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder utställningsrum, varianter, uttal och böjningar av utställningsrum

Utställningsrum synonym, annat ord för utställningsrum, vad betyder utställningsrum, förklaring, uttal och böjningar av utställningsrum.

Vad betyder och hur uttalas utställningsrum

Utställningsrum uttalas ut|ställ|nings|rum och är ett substantiv.

Ordformer av utställningsrum

Singular

utställningsrum
obestämd grundform
utställningsrums
obestämd genitiv
utställningsrummet
bestämd grundform
utställningsrummets
bestämd genitiv

Plural

utställningsrum
obestämd grundform
utställningsrums
obestämd genitiv
utställningsrummen
bestämd grundform
utställningsrummens
bestämd genitiv

Utställningsrum är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet utställningsrum

  1. För Riksutställningars blev Noas Express ett led i en pågående utveckling. Målet var att hitta metoder för att lättare nå ut i landet med nya utställningar. Målsättningen hade funnits sedan 1965 då Riksutställningar bildades som en statlig försöksverksamhet – bland annat med syfte att undersöka hur kultur skulle spridas med hjälp av vandringsutställningar. Från 1970-talet till 2000-talet inleddes en satsning på "mobila rum". Fordonen som transporterade utställningarna också skulle vara deras visningslokal, bland annat i form av tåg."Utställningståget är ett enkelt och miljövänligt sätt att nå ut i landet till platser som inte har utställningslokal", förklarade en rapport om Slöjdtåget från 1996. Utställningar på rull, där transportredskapet och utställningsrummet var ett och samma, hade egentligen funnits sedan 1972. Då skaffade Riksutställningar en lastbil med en trailer som rymde både utställning och besökare. Första utställningen i trailern var Gamla ting berättar, som var en del av en studiecirkel i dåvarande Skaraborgs län. (källa)
  2. I juni 1926 lämnade Lisitskij återigen landet för att tillbringa en tid i Tyskland och Nederländerna. Där utformade han utställningsrummen för Internationale Kunstausstellung i Dresden, Raum Konstruktive Kunst (Rum för konstruktivistisk konst) och Abstraktes Kabinett i Hannover. I sin självbiografi skriven 1941, senare redigerad och utgiven av hans fru, skrev han: "1926. Mitt viktigaste arbete som konstnär påbörjas: skapandet av utställningar.". (källa)
  3. Museet fokuserar på industrihistoria och framförallt tillverkningen vid Munktells Mekaniska Verkstad och AB Bolinder-Munktell som tidigare var verksamma i lokalerna. Bland utställningsobjekten finns fungerande ångmaskiner, tändkulemotorer, jordbruksmaskiner och traktorer, bland annat den första svenska traktorn från 1913. Museet har även en körduglig kopia av Förstlingen, Sveriges första ånglok samt en ångvagn tillverkad i Eskilstuna 1884. Här finns utställningsrum men även en verkstad för reparation av maskinerna och en föreläsningssal för 100 personer. (källa)
  4. När döttrarna blev äldre flyttade man till Stockholm och snart började man planera för byggandet av Hallwylska huset på Hamngatan 4. Walther von Hallwyl var inte svårövertalad till detta projekt då familjebolaget Ljusne-Woxna AB, som nu sköttes av Walther von Hallwyl, uppvisade en rekordvinst år 1890. Mellan 1893 och 1898 uppfördes familjens residens och betraktades då som ett av arkitekten Isac Gustaf Clasons mest betydande byggnadsverk bland privatbostäder. I huset inreddes redan från början speciella utställningsrum för Wilhelmina von Hallwyls samlingar och den något konservativa historiska inredningsstilen blandas med mycket moderna inslag som elektricitet, hiss och rinnande vatten. (källa)
  5. Nymanska gården är en sällsynt lämning efter den bebyggelse som präglade Borås under perioden 1682-1727. Den byggdes strax efter en ödeläggande brand 1727 i den stil som fanns innan och överlevde två senare stadsbränder, därför att den stod på andra sidan Viskan, nära Västerbron, på nuvarande Krokshallstorget. Idag inhyser byggnaden reception och utställningsrum åt museet. (källa)
  6. En stående uppmaning till medarbetarna på Riksutställningar är att föreslå nya utställningsrum. Bruno Tardat och Karl-Gustav Jönsson, som arbetar som tekniker på Riksutställningar, hade under våren år 2001 var sin idé. Bruno funderade över något som kunde stå året om på gator och torg och ändå vara säkert. Karl-Gustav hade funderingar kring bajamajorna, de portabla toaletterna. Johan Attermark, teknisk chef, gav dem i uppdrag att diskutera om detta ett antal timmar tillsammans med Per Sandén, producent på Riksutställningar. Sommaren som följde skissade Karl-Gustav på ett förslag under sin fritid som han kallade för "Fluktmaja". (källa)
  7. Innanför entrén till Carolina Rediviva finns ett utställningsrum, där man kan se delar av bibliotekets kanske mest kända handskrift, Silverbibeln (Codex argenteus) (endast ett originalblad tillsammans med pärmarna från 1600-talet samt en kopia av bokblocket visas). På Carolina finns även bland annat Vadstenadiariet, Carta marina, Wolfgang Amadeus Mozarts notteckningar, Isaac Newtons förstaupplaga av Philosophiae Naturalis Principia Mathematica och Nordinska handskriftssamlingen. (källa)
  8. Arbetet skriver i november 1992 om utställningen när den visas i Stadsbibliotekets utställningsrum Höganäs "Masskultur skapar våld och fördomar" – "Vi måste bli medvetna om masskulturens mörka och förskräckliga sidor. Dess innehåll diskuteras alldeles för litet av föräldrar. Budskapet till pojkar är : Ensam är stark, lita inte på någon och bli odödlig. Flickorna får budskapet: Bli inte gammal, ful och tjock!". Vidare skriver Arbetet att det är Kulturnämnden som tagit utställning till Höganäs för att upplysa föräldrar och allmänhet: "– Dataspelen är ofta djupt fascistiska. De är ett led i en trots lågkonjunkturen expansiv bransch, där nu också filmbolagen storsatsar.". (källa)
  9. Museet reser sig mot kullarna som en ziggurat, har en areal på över 6 000 kvadratmeter. Det är byggt som en kvadrat med gallerier i markplanet runt det centrala utställningsområdet. Byggnaden består, utöver entréhall och kontor, av ett skulpturgalleri, flera gallerier under bar himmel och sju små utställningsrum. Taket finns ovanför den centrala hallen som reser sig i form av en pyramid och har ett takfönster i form av en kronformad lykta. På båda sidorna av den centrala hallen finns lobbyn samt gallerier som är väl upplysta av naturligt ljus, medan baksidan kan delas in i mindre rum med hjälp av flexibla väggar. (källa)
  10. Ateljén uppfördes åren 1918–1919 i ett modernt formspråk med traditionella material. Fasaden hade tjärade träpanel och taket var klätt med gamla tegelpannor, som gav intryck av en byggnad som redan hade funnits på platsen i många år. De två stora ateljéerna, studioateljén och verkstadsateljén, dominerar byggnaden. Ragnar Östberg lät placera ett litet runt rum, ett tusculum (vilorum), med kopparklätt kupoltak och takfönster, som sticker ut från den rektangulära huskroppen. Invändigt är detta tusculum enkelt utformat med gråputsade väggar och rött tegelgolv. Det lilla mottagningsrummet var spartanskt inrett, vilket tidiga fotografier visar, men det blev alltmer belamrat under årens lopp. Rummet fylldes med konst av Eldhs många konstnärsvänner och andra minnen. Den egentliga bostadsdelen utgjorde ursprungligen bara ett litet övernattningsrum med entré från husets baksida. Denna del byggdes på 1960-talet ut med kök, badrum och ett rum med sovalkov och då bosatte sig Brita Eldh i faderns ateljé. Idag är den tidigare lägenhet ombyggd till utställningsrum och kontor. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.