Värdefull Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder värdefull, varianter, uttal och böjningar av värdefull

Värdefull synonym, annat ord för värdefull, vad betyder värdefull, förklaring, uttal och böjningar av värdefull.

Synonymer till värdefull

Vad betyder och hur uttalas värdefull

Värdefull uttalas värde|full och är ett adjektiv -t -a.

Ordformer av värdefull

Böjning (i positiv) värdefull en ~ + subst. värdefullt ett ~ + subst. värdefulla den/det/de ~ + subst. värdefulle den ~ + mask. subst. Komparation värdefullare en/ett/den/det/de ~ + subst. värdefullast är ~ värdefullaste den/det/de ~ + subst.

Värdefull är ett adjektiv

Adjektiv är en ordklass. Orden i denna ordklass anger egenskaper som stor eller grön, eller tillstånd som stängd eller öppen. Adjektiv talar om hur någonting annat (ofta ett substantiv) är eller uppfattas, till exempel "en fin bil". En vanlig minnesramsa (som även finns i många andra varianter) är: ”Adjektiven sedan lär, hurudana tingen är, till exempel sur och tvär.” Själva ordet "adjektiv" kommer av latinets adjectivum (av adjicere, tillägga).

Andra språk

Värdefull på Engelska

  • valuable - precious, a valuable support, a valuable painting

Hur används ordet värdefull

  1. Halvslag är en enkel överhandsknop där den arbetande änden av repet har förts över och under den utgående delen. Trots att den är osäker i sig själv är den en värdefull komponent i många olika användbara och pålitliga knutar och knopar. (källa)
  2. Ett hundöra är ett sorts bokmärke som skapas genom att man viker in yttre hörnet på en boksida för att markera en plats som man lätt vill kunna återvända till. Metoden ger permanenta defekter på boken varför det kan uppfattas som negativt, speciellt om boken är värdefull, om det är en biblioteksbok eller liknande. Ett vikt skadat hörn på en papperssida kan också kallas hundöra, även om det inte gjorts medvetet för att fungera som bokmärke. I den senare formen är begreppet känt i svenskan sedan 1734 då det omskrivs i Jacob Serenius engelsk-svensk-latinsk ordbok Dictionarium anglo-svethico-latinum. (källa)
  3. Den italienska antropologen och upptäckaren Elio Modigliani besökte 1886 huvudjägarsamhällen på Nias Salatan, en ö väster om Sumatra och genomförde en djupgående studie om deras samhälle och övertygelser. Han upptäckte att huvudsyftet med jakten var tron på att man genom att äga en annan människas huvud fick offret att tjäna en evigt som slav i livet efter detta, vilket gjorde skallar till en värdefull handelsvara. Sporadiska utbrott av huvudjakt förekom på Nias rätt nyligen, det senast rapporterade fallet ägde rum 1998. (källa)
  4. Invallning görs för att hindra översvämningar från sjöar eller vattendrag på värdefull jordbruksmark. Själva invallningen utgörs normalt av en jordvall, som bör packas väl. Ofta finns en pumpstation för kunna hålla nere grundvattenytan på åkern och därmed undvika syrgasbrist i rotzonen. (källa)
  5. Svavelsyra reagerar, enligt reaktionen ovan, med metaller för att producera vätgas (H2) och ett salt i form av metallens sulfat (MeSO4). Denna reaktion gör att metallen i fråga kan separeras ur malm, i sin sulfatform, för att sedan återskapas till den ursprungliga metallen. Denna egenskap hos svavelsyra gjorde den väldigt värdefull för metallutvinning samtidigt som den används för behandling av avloppssvatten och oljeraffinering. (källa)
  6. Klassisk musik är musik som är klassisk i betydelsen av något "som har erkänt bestående konstnärligt och kulturellt värde" och att den anses speciellt värdefull och en del av ett kulturarv. En del tonsättare fick under 1800-talet ett slags hjältestatus och deras verk kom att bli standardverk vid de framväxande orkesterinstitutionerna, i operahusen och vid kammarmusicerande. Repertoaren försköts drastiskt från att vid 1700-talets slut ha bestått av musik av samtida, levande tonsättare, till att 100 år senare bestå av musik av i huvudsak "klassiska", ej längre levande tonsättare, förhållandet ändrades från 1:3 till 3:1. Genom en framväxande musikkritikerkår som baserade sin musiksyn på konstfilosofi och musikaliskt kunnande, kom musiken att inlemmas i romantikens diskussion om konst. Bland dessa fanns E.T.A. Hoffmann, Robert Schumann, A.B. Marx och Eduard Hanslick. Föreställningen om att musiken var autonom i förhållandet till texten växte fram och intresset för kompositionsteknik och musikens form, samt erkännandet av att den instrumentala konstmusiken hade ett egenvärde, var faktorer som var förutsättningar för att "klassiskt" kom att bli ett musikbegrepp. Man framhävde musikens "potential för en fördjupad intellektuell reflexion" och den självständiga instrumentalmusiken förknippades också med musik som en "speciell metafysisk andlig spis" som bara ett geni kunde framställa. Därmed etablerades den föreställning om kopplingen mellan klassisk musik och musikgeni som kom att dominera konstmusikens utveckling. (källa)
  7. Begreppets moderna betydelse formades under 1980-talet ur behovet av en ny helhetssyn på vårt kulturarv (mycket tydligt uttryckt i propositionen om Kulturmiljövård 1987/88:104). Begreppet kulturmiljö blev grund i ett nytt tänkande som ersatte eller kompletterade ett äldre synsätt, med fokus på avgränsade objekt, exempelvis en skyddad äldre värdefull byggnad. Enligt det nya synsättet kunde byggnad och omgivande miljö inte åtskiljas. De skulle hellre betraktas som en dynamisk helhet, som brukas, används och förändras. (källa)

Phonetiskt närliggande ord

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.