Vänstersväng Synonymer Betyder Uttal

Vad betyder vänstersväng, varianter, uttal och böjningar av vänstersväng

Vänstersväng synonym, annat ord för vänstersväng, vad betyder vänstersväng, förklaring, uttal och böjningar av vänstersväng.

Vad betyder och hur uttalas vänstersväng

Vänstersväng uttalas vänster|sväng och är ett substantiv.

Ordformer av vänstersväng

Singular

vänstersväng
obestämd grundform
vänstersvängs
obestämd genitiv
vänstersvängen
bestämd grundform
vänstersvängens
bestämd genitiv

Plural

vänstersvängar
obestämd grundform
vänstersvängars
obestämd genitiv
vänstersvängarna
bestämd grundform
vänstersvängarnas
bestämd genitiv

Vänstersväng är ett substantiv

Substantiv är en ordklass. Ord i denna ordklass betecknar abstrakta och konkreta ting och abstrakta begrepp. En vanlig minnesramsa (som också finns i många andra varianter) är "Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring". Exempel på substantiv är kaktus, sol, blomma, fotboll och lamm.

Hur används ordet vänstersväng

  1. 4. En ny typ av fyrfältsväg (15,75 och 16,5 meter breda) liknar den föregående men är smalare och har stålvajerräcke i mitten och normala plankorsningar. I vissa fall har de istället speciella avfarter för vänstersväng enligt en princip som kallas Spanska svängen. Den dåliga sikten genom räcket kan göra vänstersvängar till och från vägen till ett problem. (källa)
  2. Tunneln är väsentligen rak från mynningen i Aurland och 15 km in varefter den gör en svag vänstersväng. Det finns tre så kallade fjellhallar ("grottor") med cirka sex kilometers intervall, där bilister kan stanna till för en kort vilopaus och gå ut och sträcka på benen. Avsikten med dem är att bryta tristessen och därmed undvika att chauffören somnar vid ratten. (källa)
  3. Trafikplatsens utformning blev redan från början under 1970-talet speciell eftersom E18 som europaväg prioriterades högre än dåvarande riksväg 45 (numera E45) trots att riksväg 45 hade mer trafik. Därför beslöt Vägverket att E18 skulle fortsätta rakt fram, och istället fick de som åkte på riksväg 45 mot Göteborg/Säffle svänga av i avfarten, liksom det var innan (trots att endast en tredjedel av trafiken fortsätter på E18 vidare mot Årjäng/Oslo). Eftersom det fanns en trafikplats redan och man ville ha anslutning till den gamla vägen blev utformningen speciell. För att köra söderifrån E45 mot E18 västerut, skyltas en väg som innebär en vänstersväng ut på E18, detta trots att det finns en planskild förbindelse som dock är över 1 km längre. (källa)
  4. Enligt planets röstregistrator (CVR) uttryckte Pan Am:s kapten Victor Grubbs "Där är han...", när han upptäckte KLM:s landningsljus genom dimman samtidigt som hans eget plan närmade sig taxiavfart C-4. När det någon sekund senare gick upp för honom att KLM-planet närmade sig i starthastighet – och inte stod stilla – utbrast han: "Gud förbannat, den där jäveln kommer mot oss!", medan andrepilot Robert Bragg skrek: "Kör av! Kör av! Kör av!". Kapten Grubbs satte gasreglaget i botten och gjorde samtidigt en skarp vänstersväng mot gräset till vänster i ett försök att undvika den förestående kollisionen. När kapten van Zanten ombord på KLM upptäckte siluetten av Pan Am-planet hade han redan för hög hastighet för att kunna stanna. I desperation roterade han flygplanet (vinklade roder för att få upp planets nos) i förtid och försökte undvika en sammanstötning genom att lyfta, vilket gjorde att planets stjärt slog i startbanan och orsakade en 22 m lång repa i asfalten. (källa)
  5. Banan gick längs vanlig landsväg som fortfarande i stort sett, har samma sträckning. Starten skedde i Norra Vram med en 1200 m lång raksträcka (det som idag benämnes Norra-Vramssträckan), därpå följde några kurvor från Åbro Mölla och till Södra Vram innan banan svängde vänster vid dåvarande Lantmannaaffären. 1933 gick banan precis runt affärens husknut där den fortsatte mot Kågeröd. Denna delen av banan var ganska kurvig med ett par mindre rakor, men bara ett fåtal skarpa svängar. Det var ett snabbt parti för den som hade både nerverna och bilen för att hålla för påfrestningarna. Ungefär en kilometer efter affären i Södra Vram kom en något feldoserad högerkurva och väl inne i Kågeröd kom en skarp vänsterkurva. Funktionärerna hade uppmärksammat detta och placerat halmbalar runt huset vid kurvans ingång. Inne vid Kågeröds centrum tog banan vänster vid kyrkan och 50 meter senare vänster igen. Efter det började en flera kilometer lång uppförsbacke uppför Söderåsen förbi Finnstorps dammar,mot Stenestad. Här upphörde asfaltsvägen och grusvägen tog vid fram till målområdet. Hela den sista delen av banan bestod av långa, snabba kurvor med långa raksträckor mellan dem. Inne i Stenestad kom en 90-graders vänsterkurva mot Norra Vram som ledde ner från åsen. Den sista knixiga delen av banan gick genom åsens björkskog och krävde full koncentration från förarna. När banan kom ner från åsen ner på slättmarken, skedde det via ett par skarpa svängar och några svepande kurvor över åkrarna och hedarna fram till vägkorsingen i Norra Vram och en 75-graders vänstersväng till start/mål-området. Banan bestod till större delen av asfalt och oljegrus, men på några partier var det som sagt vanlig grusväg. Skillnaden mellan högsta och lägsta punkt var 158 m. Vägbredden var som minst 6 m och vägförhållandena bedömdes som mycket goda. Polisen hade placerat ut 160 konstaplar längs banan och 60 funktionärer skötte om besökare och tävlande. Depån var placerad på banans insida vid startområdet med anvisade platser för organisatörerna och pressen. På andra sidan hade det ordnats en restaurang, mellan banan och den närliggande järnvägsstationen. (källa)

Sök bland ca 39000 synonymer samt ca 88000 ordförklaringar. Skriv ordet och tryck Enter.

Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra användarupplevelsen. Läs mer om vår dataskyddspolicy.